Digitaalinen markkinointi: Sosiaalisen median markkinoinnin aloittaminen ravintola-alan yrityksissä
Puoskari, Janne (2020)
Puoskari, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215520
Tiivistelmä
Laadullisena tutkimuksena tehdyn opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä lukijalle selkeä opas digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista ja kuinka yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa tuloksekkaasti omassa markkinoinnissaan. Opinnäytetyössä käsiteltiin digitaalista markkinointia yleisesti keskittyen syvällisemmin sosiaalisen median markkinointiin Facebookissa ja Instagramissa. Opinnäytetyö suunnattiin yrityksille, jotka eivät vielä käytä somekanaviaan aktiivisesti markkinoinnissa.
Teoreettinen viitekehys koostui digitaalisesta markkinoinnista ja digitaalisen markkinointistrategian laatimisesta SOSTAC-mallin avulla: nykytila-analyysista, tavoitteista, strategiasta, taktiikasta toimenpiteisiin ja tulosten seurannasta.
Opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram markkinointia, kuinka markkinoida näissä kanavissa, sisältöstrategian laatiminen ja markkinoinnin tulostenseuranta yrityksessä. Opinnäytetyön työn loppuun koottiin tiivis yhteenveto käsitellyistä aihealueista sosiaalisen median markkinoinnin aloittamiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin lähdemateriaalina digitaalisen markkinoinnin kirjallisuutta ja eri verkkolähteitä. Opinnäytetyötä voidaan käyttää oppaana, jonka avulla yritys voi kehittää omaa sosiaalisen median markkinointia ja saada siten parempia liiketaloudellisiatuloksia markkinointiin sijoitetuille resursseille.
Teoreettinen viitekehys koostui digitaalisesta markkinoinnista ja digitaalisen markkinointistrategian laatimisesta SOSTAC-mallin avulla: nykytila-analyysista, tavoitteista, strategiasta, taktiikasta toimenpiteisiin ja tulosten seurannasta.
Opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram markkinointia, kuinka markkinoida näissä kanavissa, sisältöstrategian laatiminen ja markkinoinnin tulostenseuranta yrityksessä. Opinnäytetyön työn loppuun koottiin tiivis yhteenveto käsitellyistä aihealueista sosiaalisen median markkinoinnin aloittamiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin lähdemateriaalina digitaalisen markkinoinnin kirjallisuutta ja eri verkkolähteitä. Opinnäytetyötä voidaan käyttää oppaana, jonka avulla yritys voi kehittää omaa sosiaalisen median markkinointia ja saada siten parempia liiketaloudellisiatuloksia markkinointiin sijoitetuille resursseille.