Tarinallinen liedkonsertti Toivo Kuulan ja Leevi Madetojan laulumusiikista
Rissanen, Petra (2020)
Rissanen, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215522
Tiivistelmä
Olen syntynyt ja asunut nuoruuteni Oulussa sekä pitkiä aikoja aikuiselämästäni. Opiskelen laulupedagogiksi ja liedmusiikki on yksi keskeinen laulumusiikin osa-alue. Leevi Madetoja oli oululaislähtöinen säveltäjä ja Toivo Kuula oli lähtöisin Etelä-Pohjanmaalta. Minua kiinnosti erityisesti Madetojan musiikki hänen oululaistaustansa vuoksi. Toivo Kuula oli Madetojan aikalainen ja myös laulumusiikin säveltäjä. Molemmat säveltäjät ovat säveltäneet paljon laulumusiikkia. Minua kiinnosti tutkia näiden kahden säveltäjän taustoja tarkemmin, ymmärtääkseni paremmin heidän musiikkiaan.
Konserttikeskus järjesti syksyllä 2019 haun, jossa etsittiin ohjelmaa Suomen koululaisille. Mietin, miten voisin työllistää itseäni valmistumisen jälkeen, ja perustimme kolmen hengen työryhmän, jolla haimme mukaan ohjelmaan. Lisäksi haluan kehittyä itse laulajana ja esiintyjänä ja ajatus taiteellisen tuotoksen tekemisestä motivoi minua. Emme tulleet valituiksi, mutta syntyi idea tarinoita sisältävästä konsertista, jonka päätin toteuttaa. Opinnäytetyöni päätavoitteeksi muodostui siten taiteellinen projekti, jossa valmistan tarinoita sisältävän konsertin lukiolaisille. Lisäksi ajattelin eräänlaisena sivutuotoksena tutkia sitä, miten nykykoululaiset ottaisivat vastaan klassista lied- musiikkia tällaisessa tarinoita sisältävässä konserttimuodossa.
Työstimme yhdessä toisen laulajan ja pianistin kanssa kolme Toivo Kuulan ja neljä Leevi Madetojan laulua ja kirjoitimme historialliseen lähdeaineistoon perustuen puheosuudet laulujen välille. Meillä laulajilla oli konsertissa roolihahmot, säveltäjien puolisot Alma Silventoinen ja L. Onerva, jotka kertoivat tarinat laulujen välissä. Syntyi tarinallinen ja näytelmällinen lied- konsertti, jonka esitimme 27.2 2020 Oulun suomalaisen yhteiskoulun lukiossa kahden lukiokurssin oppilaille.
Keräsimme lukiolaisilta vapaamuotoisen, kirjallisen palautteen esityksestä ja lisäksi keskustelimme lukion musiikinopettajan kanssa esityksen jälkeen. Palautteiden perusteella konsertin sisältämät tarinat ja roolihahmot auttoivat lukiolaisia lähestymään klassista liedmusiikkia ja tekivät konsertista mielenkiintoisemman ja helpommin seurattavan. Lisäksi tuloksena syntyi tämä kyseinen tarinoita sisältävä konsertti, jonka voisi esittää uudestaan samassa muodossa ja viedä muihinkin lukioihin ja yläasteille esitettäväksi.
Konserttikeskus järjesti syksyllä 2019 haun, jossa etsittiin ohjelmaa Suomen koululaisille. Mietin, miten voisin työllistää itseäni valmistumisen jälkeen, ja perustimme kolmen hengen työryhmän, jolla haimme mukaan ohjelmaan. Lisäksi haluan kehittyä itse laulajana ja esiintyjänä ja ajatus taiteellisen tuotoksen tekemisestä motivoi minua. Emme tulleet valituiksi, mutta syntyi idea tarinoita sisältävästä konsertista, jonka päätin toteuttaa. Opinnäytetyöni päätavoitteeksi muodostui siten taiteellinen projekti, jossa valmistan tarinoita sisältävän konsertin lukiolaisille. Lisäksi ajattelin eräänlaisena sivutuotoksena tutkia sitä, miten nykykoululaiset ottaisivat vastaan klassista lied- musiikkia tällaisessa tarinoita sisältävässä konserttimuodossa.
Työstimme yhdessä toisen laulajan ja pianistin kanssa kolme Toivo Kuulan ja neljä Leevi Madetojan laulua ja kirjoitimme historialliseen lähdeaineistoon perustuen puheosuudet laulujen välille. Meillä laulajilla oli konsertissa roolihahmot, säveltäjien puolisot Alma Silventoinen ja L. Onerva, jotka kertoivat tarinat laulujen välissä. Syntyi tarinallinen ja näytelmällinen lied- konsertti, jonka esitimme 27.2 2020 Oulun suomalaisen yhteiskoulun lukiossa kahden lukiokurssin oppilaille.
Keräsimme lukiolaisilta vapaamuotoisen, kirjallisen palautteen esityksestä ja lisäksi keskustelimme lukion musiikinopettajan kanssa esityksen jälkeen. Palautteiden perusteella konsertin sisältämät tarinat ja roolihahmot auttoivat lukiolaisia lähestymään klassista liedmusiikkia ja tekivät konsertista mielenkiintoisemman ja helpommin seurattavan. Lisäksi tuloksena syntyi tämä kyseinen tarinoita sisältävä konsertti, jonka voisi esittää uudestaan samassa muodossa ja viedä muihinkin lukioihin ja yläasteille esitettäväksi.