Kuinka markkinoida nuorisoteatteria? : Case: Masalan Nuorisoteatteri
Virtanen, Inka (2020)
Virtanen, Inka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215552
Tiivistelmä
Masalan Nuorisoteatteri on toiminut vuodesta 1981 osana Kirkkonummen Kunnan Nuorisopalveluita. Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii Kirkkonummen Nuorisopalvelut ja Masalan Nuorisoteatteri. Masalan Nuorisoteatteria kiinnostaa tietää millaista yleisöä Masalan Nuorisoteatterilla käy.
Tämä tapaustutkimus tutkii, millaista yleisöä Masalan Nuorisoteatterilla on. Millaisia yleisösegmenttejä katsojista muodostuu, sekä millaisella viestillä ja mistä kanavista heidät tavoitetaan. Kuinka tavoitetaan uusia katsojia? Opinnäytetyö alkaa tutustumisella nuorisoteatteriin ja työssä perehdytään myös markkinoinnin ja segmentoinnin teoriaan.
Masalan Nuorisoteatterilla kerättiin kolmen esityksen yhteydessä yleisökyselyä, jotta käsitys teatterin kävijöistä tarkentuisi. Tämä yleisökysely keskittyi saamaan selville mistä katsojat olivat kuulleet esityksestä ja mitkä syyt vaikuttivat siihen, että he tulivat katsomaan esitystä.
Saavuttaaksemme ne ihmiset, jotka eivät Masalan Nuorisoteatterissa käy tehtiin kyselytutkimusta Kirkkonummi-päivillä. Kyselyn tarkoitus oli saada selville miksi kyseiset ihmiset eivät käy Masalan Nuorisoteatterissa ja millainen mielikuva heillä teatterista on.
Benchmarking-kohteet olivat Riihimäen Nuorisoteatteri sekä Hämeenlinnan Miniteatteri. Benchmarking-haastattelujen tarkoituksena oli selvittää muiden nuorisoteattereiden toimintamalleja ja oppia hyvistä käytännöistä. Masalan Nuorisoteatterin yleisösegmenttien luominen tapahtui työpajassa, johon osallistui Masalan Nuorisoteatterin ohjaajia, sekä tuottajia. Kahden esityksen yhteydessä tehtiin pienet pilotit katsojien tavoittamisesta.
Suurin osa katsojista on teatterilaisten sukulaisia tai kavereita ja katsojat tulevat pääosin Kirkkonummelta. Yleisösegmenteiksi työpajassa muodostettiin sukulaiset, tutut ja entiset teatterilaiset, kulttuuriharrastajat, ryhmät ja kyläläiset. Puskaradio tavoittaa katsojat parhaiten. Kulttuuriharrastajat kuulevat esityksistä Kirkkonummen Sanomista. Uusien katsojien hankintaan avuksi voidaan ottaa paikallisten kulttuuritoimijoiden kanssa tehtävä yhteistyö, asiakaskokemuksen parantaminen ja yleisötyö. Uudet katsojia tavoitetaan laajentamalla olemassa olevia segmenttejä puskaradion tai yhteistyön kautta. Hyvän kokemuksen kautta heistä voi tulla vakiokatsojia.
Tämä tapaustutkimus tutkii, millaista yleisöä Masalan Nuorisoteatterilla on. Millaisia yleisösegmenttejä katsojista muodostuu, sekä millaisella viestillä ja mistä kanavista heidät tavoitetaan. Kuinka tavoitetaan uusia katsojia? Opinnäytetyö alkaa tutustumisella nuorisoteatteriin ja työssä perehdytään myös markkinoinnin ja segmentoinnin teoriaan.
Masalan Nuorisoteatterilla kerättiin kolmen esityksen yhteydessä yleisökyselyä, jotta käsitys teatterin kävijöistä tarkentuisi. Tämä yleisökysely keskittyi saamaan selville mistä katsojat olivat kuulleet esityksestä ja mitkä syyt vaikuttivat siihen, että he tulivat katsomaan esitystä.
Saavuttaaksemme ne ihmiset, jotka eivät Masalan Nuorisoteatterissa käy tehtiin kyselytutkimusta Kirkkonummi-päivillä. Kyselyn tarkoitus oli saada selville miksi kyseiset ihmiset eivät käy Masalan Nuorisoteatterissa ja millainen mielikuva heillä teatterista on.
Benchmarking-kohteet olivat Riihimäen Nuorisoteatteri sekä Hämeenlinnan Miniteatteri. Benchmarking-haastattelujen tarkoituksena oli selvittää muiden nuorisoteattereiden toimintamalleja ja oppia hyvistä käytännöistä. Masalan Nuorisoteatterin yleisösegmenttien luominen tapahtui työpajassa, johon osallistui Masalan Nuorisoteatterin ohjaajia, sekä tuottajia. Kahden esityksen yhteydessä tehtiin pienet pilotit katsojien tavoittamisesta.
Suurin osa katsojista on teatterilaisten sukulaisia tai kavereita ja katsojat tulevat pääosin Kirkkonummelta. Yleisösegmenteiksi työpajassa muodostettiin sukulaiset, tutut ja entiset teatterilaiset, kulttuuriharrastajat, ryhmät ja kyläläiset. Puskaradio tavoittaa katsojat parhaiten. Kulttuuriharrastajat kuulevat esityksistä Kirkkonummen Sanomista. Uusien katsojien hankintaan avuksi voidaan ottaa paikallisten kulttuuritoimijoiden kanssa tehtävä yhteistyö, asiakaskokemuksen parantaminen ja yleisötyö. Uudet katsojia tavoitetaan laajentamalla olemassa olevia segmenttejä puskaradion tai yhteistyön kautta. Hyvän kokemuksen kautta heistä voi tulla vakiokatsojia.