Meistä on ihanaa, että teet tätä esitystä meille : Taiteilijan asiakaskokemuksen kehittäminen Kanneltalon kantaesitystuotannossa
Laukkanen, Tiina (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laukkanen, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225574
Tiivistelmä
Kehittämistyössä käsitellään taiteilijan asiakaskokemuksen kehittämistä Kanneltalon kantaesitystuotannossa. Taiteilija on vapaan kentän esittävän taiteen ammattilainen, joka on päävastuussa kantaesityksen taiteellisesta kokonaisuudesta ja tuotannosta. Hän on Kanneltalon ulkopuolinen toimija, asiakas ja yhteistyökumppani. Kanneltalo tarjoaa taiteilijalle palveluita hänen esityksensä saattamiseksi ensi-iltaan ja esityksiin.
Työssä selvitetään Kanneltalon kantaesitystuotannon osalta: Millainen taiteilijan palveluprosessi on? Miten palveluprosessia voidaan kehittää? Miten taiteilijan asiakaskokemusta parannetaan? Työn tarkoituksena on kirkastaa Kanneltalon työntekijöiden yhteisiä työ- ja toimintatapoja taiteilijan palveluprosessin ja asiakaskokemuksen osalta.
Työn tilaaja on Helsingin kaupungin alueellinen kulttuurikeskus Kanneltalo. Kanneltalo on Kulttuurikeskukset-palvelun yksikkö, joka tuottaa kulttuuripalveluja kaupunkilaisille ja tarjoaa toimintaedellytyksiä taiteilijoille.
Kehittämistyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Sen tietoperustassa tarkastellaan palvelua ja palveluprosessia, asiakaslähtöisyyttä ja asiakaskokemusta sekä asiakaskokemuksen kehittämistä. Kehittämistyö toteutettiin brittiläisen Design Councilin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin mukaisesti ja menetelminä käytettiin Kanneltalon työntekijöiden yhteiskehittämistä sekä taiteilija-asiakkaiden haastattelua.
Kehittämistyön tuloksena syntyi taiteilijan palveluprosessi Kanneltalon kantaesitystuotannossa, palveluprosessista löydetyt sisäiset kehittämiskohteet sekä kantaesityksen tuotantomalli ja tuotantolomake. Tuotantomallin ja tuotantolomakkeen avulla voidaan kehittää Kanneltalon työntekijöiden sisäisiä työprosesseja ja sitä kautta tasalaatuistaa taiteilijan asiakaskokemusta kantaesitystuotannon palveluprosessissa.
Taiteilijan asiakaskokemuksen tasalaatuistaminen on kantaesitystuotannon palveluprosessin kehittämistä läpi palveluprosessin ja organisaatiorakenteen. Tärkeiksi kehittämiskohteiksi jatkossa osoittautuivat markkinointiviestintään ja lipunmyyntiin liittyvät palveluprosessin osat.
Työssä selvitetään Kanneltalon kantaesitystuotannon osalta: Millainen taiteilijan palveluprosessi on? Miten palveluprosessia voidaan kehittää? Miten taiteilijan asiakaskokemusta parannetaan? Työn tarkoituksena on kirkastaa Kanneltalon työntekijöiden yhteisiä työ- ja toimintatapoja taiteilijan palveluprosessin ja asiakaskokemuksen osalta.
Työn tilaaja on Helsingin kaupungin alueellinen kulttuurikeskus Kanneltalo. Kanneltalo on Kulttuurikeskukset-palvelun yksikkö, joka tuottaa kulttuuripalveluja kaupunkilaisille ja tarjoaa toimintaedellytyksiä taiteilijoille.
Kehittämistyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Sen tietoperustassa tarkastellaan palvelua ja palveluprosessia, asiakaslähtöisyyttä ja asiakaskokemusta sekä asiakaskokemuksen kehittämistä. Kehittämistyö toteutettiin brittiläisen Design Councilin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin mukaisesti ja menetelminä käytettiin Kanneltalon työntekijöiden yhteiskehittämistä sekä taiteilija-asiakkaiden haastattelua.
Kehittämistyön tuloksena syntyi taiteilijan palveluprosessi Kanneltalon kantaesitystuotannossa, palveluprosessista löydetyt sisäiset kehittämiskohteet sekä kantaesityksen tuotantomalli ja tuotantolomake. Tuotantomallin ja tuotantolomakkeen avulla voidaan kehittää Kanneltalon työntekijöiden sisäisiä työprosesseja ja sitä kautta tasalaatuistaa taiteilijan asiakaskokemusta kantaesitystuotannon palveluprosessissa.
Taiteilijan asiakaskokemuksen tasalaatuistaminen on kantaesitystuotannon palveluprosessin kehittämistä läpi palveluprosessin ja organisaatiorakenteen. Tärkeiksi kehittämiskohteiksi jatkossa osoittautuivat markkinointiviestintään ja lipunmyyntiin liittyvät palveluprosessin osat.