Digiloikka esiopetuksessa
Erlund, Päivi; Kari, Sonja (2020)
Erlund, Päivi
Kari, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225631
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää digitaalisten laitteiden käytön nykyisiä toimintatapoja esiopetuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas lasten näkemisestä ja digitaalisten laitteiden käytöstä esiopetuksen varhaiskasvattajille sekä lasten vanhemmille tiedon lisäämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa. Vantaan kaupunki on panostanut tieto- ja viestintäteknologian yhdenvertaiseen opetukseen esiopetuksessa moderneilla laitehankinnoilla taatakseen samat lähtökohdat jokaiselle lapselle kouluun siirryttäessä. Oppaan tarkoituksena oli lisätä tietoa lapsen näönkehityksestä.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin, puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltaviksi valikoitui seitsemän varhaiskasvatuksen työntekijää. Haastattelukysymyksiä oli yhteensä 13 kappaletta, ja niistä tiivistettiin kolme tutkimuskysymystä työmme kannalta tärkeimpien painopisteiden mukaan. Tuottamamme oppaan suunnittelussa hyödynnettiin haastatteluista saatua tietoa sekä esiopetuksen työntekijöiden että heidän kauttaan myös lasten vanhempien toiveita.
Oppaan sisältö muodostui lapsen näkemisen kannalta tärkeimpien teemojen mukaan. Asiasisältö pidettiin tiiviinä, sujuvamman luettavuuden vuoksi. Esiopetuksen työntekijät ja lasten vanhemmat kaipasivat lisää tietoa esiopetusikäisen lapsen näönkehityksestä ja oireista näkemisen ongelmissa. Näönkäytön kannalta digitaalisia laitteita käytettäessä on tärkeää huomioida katseluetäisyydet ja käyttöajat. Esiopetuksessa olevan lapsen näönkehitys on herkässä vaiheessa, joten mahdollisiin ongelmiin olisi tärkeää reagoida nopeasti.
Opas on ajankohtainen digitaalisten laitteiden käytön yleistyessä yhä nuoremmilla lapsilla, ja varhaiskasvatuksen työntekijöillä oli tarve saada lisää tietoa lasten näkemisestä. Oppaasta on helppo löytää tietoa, koska opas on otsikoitu aihepiireittäin. Niiden alle on koottu lyhyesti tärkeimmät asiat. Opas on rakennettu helposti jaettavaan sähköiseen muotoon ja on Vantaan kaupungin hyödynnettävissä ohjeistuksena niin esiopetuksessa työskenteleville kuin lasten vanhemmillekin. Näin uskomme sen löytävän lukijansa ja toimivan apuna digitaalisten laitteiden käytössä lapsen näöstä huolehtien.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin, puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltaviksi valikoitui seitsemän varhaiskasvatuksen työntekijää. Haastattelukysymyksiä oli yhteensä 13 kappaletta, ja niistä tiivistettiin kolme tutkimuskysymystä työmme kannalta tärkeimpien painopisteiden mukaan. Tuottamamme oppaan suunnittelussa hyödynnettiin haastatteluista saatua tietoa sekä esiopetuksen työntekijöiden että heidän kauttaan myös lasten vanhempien toiveita.
Oppaan sisältö muodostui lapsen näkemisen kannalta tärkeimpien teemojen mukaan. Asiasisältö pidettiin tiiviinä, sujuvamman luettavuuden vuoksi. Esiopetuksen työntekijät ja lasten vanhemmat kaipasivat lisää tietoa esiopetusikäisen lapsen näönkehityksestä ja oireista näkemisen ongelmissa. Näönkäytön kannalta digitaalisia laitteita käytettäessä on tärkeää huomioida katseluetäisyydet ja käyttöajat. Esiopetuksessa olevan lapsen näönkehitys on herkässä vaiheessa, joten mahdollisiin ongelmiin olisi tärkeää reagoida nopeasti.
Opas on ajankohtainen digitaalisten laitteiden käytön yleistyessä yhä nuoremmilla lapsilla, ja varhaiskasvatuksen työntekijöillä oli tarve saada lisää tietoa lasten näkemisestä. Oppaasta on helppo löytää tietoa, koska opas on otsikoitu aihepiireittäin. Niiden alle on koottu lyhyesti tärkeimmät asiat. Opas on rakennettu helposti jaettavaan sähköiseen muotoon ja on Vantaan kaupungin hyödynnettävissä ohjeistuksena niin esiopetuksessa työskenteleville kuin lasten vanhemmillekin. Näin uskomme sen löytävän lukijansa ja toimivan apuna digitaalisten laitteiden käytössä lapsen näöstä huolehtien.