Värikäsikirjoitus animaatiotuotannon työkaluna: värien suunnittelu tarinankerronnan tukemiseksi
Salminen, Saara (2020)
Salminen, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235698
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään värikäsikirjoitusta sekä värien suunnittelua animaatioon sen avulla. Työn tavoitteena on tarjota lukijalle yleiskuva värikäsikirjoituksesta animaatiotuotannon työkaluna sekä yleisimmistä värien käyttömahdollisuuksista tarinankerronnan tukemiseksi. Samalla tavoitellaan myös oman osaamisen kehittämistä animaatiotuotannon parissa. Työssä hyödynnetään kvalitatiiviselle tutkimusmenetelmälle tyypillisiä käytäntöjä.
Tutkielmaa pohjustetaan tarkastelemalla kevyesti värien havainnointia sekä avaamalla värin pääominaisuuksia ja niiden mahdollisia käyttötarkoituksia tarinankerronnan tukemisen kannalta. Sen jälkeen arvioidaan värien mahdollisia vaikutuksia emootioihin. Tämä toimii osittain pohjana seuraavalle luvulle, jossa käsitellään tapoja hyödyntää värejä tarinan tukemiseksi. Tämän jälkeen avataan tarkemmin värikäsikirjoitusta sekä pohditaan sen roolia animaatiotuotannossa ja eri lähestymistapoja sellaisen toteuttamiseen. Lopuksi käydään läpi teososan toteutus. Teososassa on luotu värikäsikirjoitus omaan animaatioprojektiin nojaten tutkielman teoriaan ja havaintoihin.
Työn tuloksena todetaan värikäsikirjoituksen olevan keskeinen osa animaation esituotantoa. Värikäsikirjoitus auttaa selventämään ja yhdistämään työryhmän visiota, helpottaen täten yhteistyötä ja kommunikaatiota. Värikäsikirjoituksen avulla saadaan yleiskuva animaation värimaailmasta sekä nähdään, miten värit muuttuvat tarinan edetessä. Työssä käy myös ilmi, miten monella eri tavalla hyvin suunniteltu värimaailma voi parantaa katsojakokemusta. Tutkielmassa todetaan kuitenkin katsojan reaktion väreihin pohjautuvan subjektiivisiin kokemuksiin, jolloin täyttä varmuutta värien tavoitellusta toimivuudesta ei ole.
Työ keskittyy värikäsikirjoitukseen animaatiotuotannon näkökulmasta, mutta aihe on sovellettavissa myös muuhun visuaaliseen suunnitteluun. Tämän lisäksi on aiheen suomenkielisen kirjallisuus puutteellista, joten työ on hyödynnettävissä monipuolisesti visuaalisen viestinnän kentällä.
Tutkielmaa pohjustetaan tarkastelemalla kevyesti värien havainnointia sekä avaamalla värin pääominaisuuksia ja niiden mahdollisia käyttötarkoituksia tarinankerronnan tukemisen kannalta. Sen jälkeen arvioidaan värien mahdollisia vaikutuksia emootioihin. Tämä toimii osittain pohjana seuraavalle luvulle, jossa käsitellään tapoja hyödyntää värejä tarinan tukemiseksi. Tämän jälkeen avataan tarkemmin värikäsikirjoitusta sekä pohditaan sen roolia animaatiotuotannossa ja eri lähestymistapoja sellaisen toteuttamiseen. Lopuksi käydään läpi teososan toteutus. Teososassa on luotu värikäsikirjoitus omaan animaatioprojektiin nojaten tutkielman teoriaan ja havaintoihin.
Työn tuloksena todetaan värikäsikirjoituksen olevan keskeinen osa animaation esituotantoa. Värikäsikirjoitus auttaa selventämään ja yhdistämään työryhmän visiota, helpottaen täten yhteistyötä ja kommunikaatiota. Värikäsikirjoituksen avulla saadaan yleiskuva animaation värimaailmasta sekä nähdään, miten värit muuttuvat tarinan edetessä. Työssä käy myös ilmi, miten monella eri tavalla hyvin suunniteltu värimaailma voi parantaa katsojakokemusta. Tutkielmassa todetaan kuitenkin katsojan reaktion väreihin pohjautuvan subjektiivisiin kokemuksiin, jolloin täyttä varmuutta värien tavoitellusta toimivuudesta ei ole.
Työ keskittyy värikäsikirjoitukseen animaatiotuotannon näkökulmasta, mutta aihe on sovellettavissa myös muuhun visuaaliseen suunnitteluun. Tämän lisäksi on aiheen suomenkielisen kirjallisuus puutteellista, joten työ on hyödynnettävissä monipuolisesti visuaalisen viestinnän kentällä.