Työelämälähtöisyys musiikin hahmottamisen opetuksessa: uuden opetusmallin suuntaviivat Turun konservatorion ammatillisessa pop & jazz -koulutuksessa
Kajamies, Timo (2020)
Kajamies, Timo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235768
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee työelämälähtöistä musiikin hahmottamisen opetusta. Tarkastelen ensin työelämälähtöisyyttä, minkä jälkeen muotoilen työelämälähtöisen opetuksen mallin Turun konservatorion ammatilliseen koulutukseen.
Käsittelen aluksi työelämälähtöisyyttä pohtimalla sitä kirjallisuudessa esiintyvien ennestään tutumpien käsitteiden ja ilmiöiden kautta. Tällaisia käsitteitä ovat esimerkiksi työharjoittelu ja työssä oppiminen. Pohdin yhtäältä työelämälähtöistä opetusta rakenteelliselta kannalta esittelemällä näkemyksen, jossa työelämälähtöisen opetuksen keskeisimpänä rakennetekijänä on oppilaitoksessa tapahtuvan opetuksen ja työssä tapahtuvan harjoittelun suunnitelmallinen ja tavoitteellinen vuorottelu. Toisaalta pohdin sitä, minkälaisia oppimiseen liittyviä taitoja opiskelija tarvitsee, jotta edellä mainittu vuorottelu veisi hänen osaamistaan eteenpäin kohti riittävää ammattikentällä tarvittavaa ammattitaitoa. Tällä tavoin luon kuvan siitä, minkälaista työelämälähtöinen opetus olisi niin opetuksen rakenteen kuin niiden prosessien kannalta, joita oppija tarvitsee edistyäkseen.
Työni tutkimustehtävien keskiössä on musiikin hahmottamisen opetussisältöjen tarkastelu; mitä musiikin hahmottamiseen liittyviä taitoja tulisi opettaa, jotta opiskelija pärjäisi mahdollisimman hyvin työelämätilanteissa? Vastaan kysymykseen ammattilaisille tekemäni teemahaastattelun sekä oman ammattitaitoni ja kokemukseni perusteella.
Rakennan lopuksi työssäni Turun konservatorion ammatillisen opetuksen käyttöön uuden pop ja jazz -musiikin hahmottamisen opetusmallin suuntaviivat, ottaen huomioon työelämälähtöisen opetuksen rakenne- sekä prosessitekijät sekä oppilaitoksessa jo käytössä olevat rakenteet, kuten jaksojärjestelmä sekä jatkuva haku. Rakentamassani mallissa korostuvat yksilöllinen ja yhteisöllinen tuki sekä digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen. Vaikka malli on suunniteltu Turun konservatorion käyttöön, on siitä toivottavasti hyötyä myös muille oppilaitoksille.
Käsittelen aluksi työelämälähtöisyyttä pohtimalla sitä kirjallisuudessa esiintyvien ennestään tutumpien käsitteiden ja ilmiöiden kautta. Tällaisia käsitteitä ovat esimerkiksi työharjoittelu ja työssä oppiminen. Pohdin yhtäältä työelämälähtöistä opetusta rakenteelliselta kannalta esittelemällä näkemyksen, jossa työelämälähtöisen opetuksen keskeisimpänä rakennetekijänä on oppilaitoksessa tapahtuvan opetuksen ja työssä tapahtuvan harjoittelun suunnitelmallinen ja tavoitteellinen vuorottelu. Toisaalta pohdin sitä, minkälaisia oppimiseen liittyviä taitoja opiskelija tarvitsee, jotta edellä mainittu vuorottelu veisi hänen osaamistaan eteenpäin kohti riittävää ammattikentällä tarvittavaa ammattitaitoa. Tällä tavoin luon kuvan siitä, minkälaista työelämälähtöinen opetus olisi niin opetuksen rakenteen kuin niiden prosessien kannalta, joita oppija tarvitsee edistyäkseen.
Työni tutkimustehtävien keskiössä on musiikin hahmottamisen opetussisältöjen tarkastelu; mitä musiikin hahmottamiseen liittyviä taitoja tulisi opettaa, jotta opiskelija pärjäisi mahdollisimman hyvin työelämätilanteissa? Vastaan kysymykseen ammattilaisille tekemäni teemahaastattelun sekä oman ammattitaitoni ja kokemukseni perusteella.
Rakennan lopuksi työssäni Turun konservatorion ammatillisen opetuksen käyttöön uuden pop ja jazz -musiikin hahmottamisen opetusmallin suuntaviivat, ottaen huomioon työelämälähtöisen opetuksen rakenne- sekä prosessitekijät sekä oppilaitoksessa jo käytössä olevat rakenteet, kuten jaksojärjestelmä sekä jatkuva haku. Rakentamassani mallissa korostuvat yksilöllinen ja yhteisöllinen tuki sekä digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen. Vaikka malli on suunniteltu Turun konservatorion käyttöön, on siitä toivottavasti hyötyä myös muille oppilaitoksille.
