Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteiskunnallisten teemojen hyödyntäminen brändimarkkinoinnissa

Gil, Maria (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.045Mt)
Lataukset: 


Gil, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245855
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka brändimielikuvat muodostuvat ja kuinka yhteiskunnallisten teemojen käyttäminen osana yrityksen viestintää vaikuttaa brändimielikuvien muodostumiseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi brändin määritelmää ja sen rakentumista sekä brändimielikuvien muodostumista.

Työssä hyödynnettiin netnografisen tutkimusmenetelmän keinoja kolmen suomalaisen yrityksen Facebook-julkaisuihin tulleista kommenteista. Nämä yritykset olivat hyödyntäneet julkaisuissaan yhteiskunnallisia teemoja mainostaessaan tuotteitansa. Näihin julkaisuihin oli tullut tutkimuksen suoritushetkellä 955 kommenttia, joista osaa ei voitu analysoida, koska ne eivät olleet nähtävillä. Tämä voi johtua esimerkiksi yritysten moderoinnista tai käyttäjien itse poistamista kommenteista.

Julkaisuihin tulleista kommenteista voitiin nähdä, että yhteiskunnallisten teemojen käyttäminen osana yrityksen markkinointiviestintää on vaikuttanut kuluttajan mielikuvaan brändistä. Tätä osoittaa kommentit, joissa kuluttajat kertoivat ostavansa juuri tällaisiin aiheisiin tarttumisen vuoksi yrityksen tuotteita ja myös ne kommentit, joissa oltiin yritykseen pettyneitä ja kerrottiin, ettei yritystä enää tueta näiden julkaisujen takia.

Yleisesti ottaen voidaan todeta näihin julkaisuihin tulleista kommenteista sekä reaktioista, että tyytyväisyyttä ilmaistaan suuremmin reagoimalla julkaisuun ja tyytymättömyyttä ilmaistaan enemmän kommentoimalla sitä. Koska reaktioiden positiivisuuden määrä on prosentuaalisesti niin paljon suurempi kuin negatiivisuuden, voidaan tämä nähdä brändeille hyvänä keinona markkinoida, mikäli kampanja on toteutettu hyvin. Aiheen kuitenkin tulisi olla selkeästi yrityksen arvojen mukainen, jotta se tukee brändimielikuvaa ja lisää yrityksen uskottavuutta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste