Employee satisfaction with training: Case company X
Kivinen, Vilma (2020)
Kivinen, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235764
Tiivistelmä
Yritys x aloitti koulutustilaisuuksia sisältävän APPA nimisen ohjelman vuonna 2019, jonka tavoitteena oli auttaa yritystä tulemaan parhaaksi ja positiivisimmaksi asiakaspalvelun tarjoajaksi toimialallaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella näitä koulutustilaisuuksia työntekijän näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, kuinka menestyksekkäänä työntekijät pitivät koulutuksia, vaikuttivatko koulutukset heidän työtyytyväisyyteensä ja kuinka motivoituneita he ovat palvelemaan asiakkaita näiden koulutustilaisuuksien jälkeen.
Tutkimuksen alussa käsiteltiin työntekijöiden koulutukseen liittyviä teorioita, jotta voitiin määrittää mikä teoriassa tekee koulutuksesta onnistuneen. Työntekijöiden koulutuksen tarkoitus, sen tavoitteet ja edut käsiteltiin teoreettisessa viitekehyksessä. Työtyytyväisyys ja motivaatioteoriat olivat myös osa tutkimuksen keskeisiä käsitteitä. Tutkittujen teorioiden perusteella laadittiin kyselylomake, jotta saatiin kerättyä aineistoa tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi. Primääriaineisto kerättiin jakamalla kyselylomake kaikille yrityksen x työntekijöille, sillä jokainen näihin koulutuksiin osallistunut henkilö kuului tutkittuun kohderyhmään.
Tulokset osoittivat, että työntekijät pitivät koulutustilaisuuksia jossain määrin onnistuneina. Tulokset eivät kuitenkaan osoittaneet vahvasti sitä, että koulutus olisi vaikuttanut työntekijöiden työtyytyväisyyteen. Toisaalta tulokset näyttävät kuitenkin osoittavan, että työntekijät ovat motivoituneita palvelemaan asiakkaita paremmin ja tekemään työnsä hyvin. Havaittiin myös, että eri osastojen työntekijät näkevät koulutukset eri tavalla. Vaikuttaa siltä, että keskimäärin osasto B:n työntekijät pitivät koulutusta jossain määrin vähemmän onnistuneena verrattuna muiden osastoiden työntekijöihin. Lisäksi työntekijät, jotka ovat työskennelleet yrityksessä kuudesta kymmeneen vuotta, näyttävät olevan vähemmän tyytyväisiä kuin työntekijät, jotka ovat työskennelleet alle kuusi vuotta tai yli kymmenen vuotta. Tulosten yleistämistä kuitenkin vaikeuttaa kyselyn maltillinen vastausprosentti sekä se, että monessa tapauksessa usea vastaaja valitsi vaihtoehdon neutraali. Company x started a programme called APPA-programme in 2019 whose aim was to help the company to become the best and the most positive customer service provider in their field of business. The APPA-programme included training sessions. The purpose of this study was to examine these training sessions from the employee point of view. The objective was to find out how successful the employees found the trainings, whether the trainings had an influence on their job satisfaction and how motivated they are to serve customers after these training sessions.
In the beginning of the study the theories of employee training were discussed in order to discover what makes a successful employee training in theory. The purpose of employee training, its objectives and benefits were all reviewed in the theoretical frame of references. Job satisfaction and theories about motivation were also part of the key concepts of the study. A questionnaire was established based on the theories explored in order to achieve the purpose of this study. The primary data was gathered by sharing the questionnaire for all the employees in company x since the target group studied was all the employees who participated in these training sessions.
The results showed that the employees found the training sessions successful to some extent. The results did not strongly indicate that the training would have influenced the employees’ job satisfaction. However, the results do seem to indicate that the employees are motivated to serve customers better and do their jobs well. It was also observed that employees from different business functions view the trainings differently. It seemed that on average employees from business function B found the training less successful than employees from other functions. In addition, employees that have worked for the company from 6 to 10 years seem to be less satisfied than those who have worked less than that or more than 10 years. Nevertheless, the response rate for the questionnaire was rather moderate and, in many cases, there were respondents who chose option neutral thus making the generalisation of the results difficult.
Tutkimuksen alussa käsiteltiin työntekijöiden koulutukseen liittyviä teorioita, jotta voitiin määrittää mikä teoriassa tekee koulutuksesta onnistuneen. Työntekijöiden koulutuksen tarkoitus, sen tavoitteet ja edut käsiteltiin teoreettisessa viitekehyksessä. Työtyytyväisyys ja motivaatioteoriat olivat myös osa tutkimuksen keskeisiä käsitteitä. Tutkittujen teorioiden perusteella laadittiin kyselylomake, jotta saatiin kerättyä aineistoa tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi. Primääriaineisto kerättiin jakamalla kyselylomake kaikille yrityksen x työntekijöille, sillä jokainen näihin koulutuksiin osallistunut henkilö kuului tutkittuun kohderyhmään.
Tulokset osoittivat, että työntekijät pitivät koulutustilaisuuksia jossain määrin onnistuneina. Tulokset eivät kuitenkaan osoittaneet vahvasti sitä, että koulutus olisi vaikuttanut työntekijöiden työtyytyväisyyteen. Toisaalta tulokset näyttävät kuitenkin osoittavan, että työntekijät ovat motivoituneita palvelemaan asiakkaita paremmin ja tekemään työnsä hyvin. Havaittiin myös, että eri osastojen työntekijät näkevät koulutukset eri tavalla. Vaikuttaa siltä, että keskimäärin osasto B:n työntekijät pitivät koulutusta jossain määrin vähemmän onnistuneena verrattuna muiden osastoiden työntekijöihin. Lisäksi työntekijät, jotka ovat työskennelleet yrityksessä kuudesta kymmeneen vuotta, näyttävät olevan vähemmän tyytyväisiä kuin työntekijät, jotka ovat työskennelleet alle kuusi vuotta tai yli kymmenen vuotta. Tulosten yleistämistä kuitenkin vaikeuttaa kyselyn maltillinen vastausprosentti sekä se, että monessa tapauksessa usea vastaaja valitsi vaihtoehdon neutraali.
In the beginning of the study the theories of employee training were discussed in order to discover what makes a successful employee training in theory. The purpose of employee training, its objectives and benefits were all reviewed in the theoretical frame of references. Job satisfaction and theories about motivation were also part of the key concepts of the study. A questionnaire was established based on the theories explored in order to achieve the purpose of this study. The primary data was gathered by sharing the questionnaire for all the employees in company x since the target group studied was all the employees who participated in these training sessions.
The results showed that the employees found the training sessions successful to some extent. The results did not strongly indicate that the training would have influenced the employees’ job satisfaction. However, the results do seem to indicate that the employees are motivated to serve customers better and do their jobs well. It was also observed that employees from different business functions view the trainings differently. It seemed that on average employees from business function B found the training less successful than employees from other functions. In addition, employees that have worked for the company from 6 to 10 years seem to be less satisfied than those who have worked less than that or more than 10 years. Nevertheless, the response rate for the questionnaire was rather moderate and, in many cases, there were respondents who chose option neutral thus making the generalisation of the results difficult.