Työkoneautomaatio ratakunnossapidossa
Bärlund, Tomas (2020)
Bärlund, Tomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004255900
Tiivistelmä
Mestarityön tavoitteena oli löytää ratkaisu, jolla voidaan ehkäistä ratakoneiden työalueiden ylityksistä aiheutuvat rautatieturvallisuuden vakavat vaaratilanteet ja aiheutetut laitevauriot. Lisäksi tavoitteena oli selvittää ratatyökoneella tehtävien kunnossapitotöiden ohjaamisen ja raportoinnin mahdollisuudet työkoneautomaatiota hyödyntämällä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin lähteinä käytettyjen verkkosivustojen materiaaleja, Destian omia tietokantoja, kiskopyöräkaivinkone, joka varustettiin työkoneautomaatiolla, josta toteutettiin hanke työkonepilottina. Lisäksi suoritettiin henkilöhaastattelut tämän pilotin jälkeen.
Tulokseksi saatiin tehdyn työkonepilotin muistiinpanot, pilotin parissa työskennelleiden henkilöiden haastattelutulokset, sekä päätelmät ja johtopäätökset jatkokehitysehdotuksineen näistä esitellyistä aiheista. Mestarityön aiheen varjolla pidetään suuri osa saaduista tuloksista sekä johtopäätöksistä salaisina yrityksen omaan käyttöön.
Mestarityötä tehtäessä kulunut talvi 2019-2020 oli työkonepilotin alueella Tampere-Seinäjoki hyvin vähäluminen, joten käytännön tuloksia talvikunnossapidon työkoneautomaation käytöstä ei juurikaan saatu.
Päätelmissä esitellään Infrakit- pilvipalvelun soveltuvuutta radan kunnossapitoon yrityksen käyttämän koneohjausjärjestelmän näkökulmasta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin lähteinä käytettyjen verkkosivustojen materiaaleja, Destian omia tietokantoja, kiskopyöräkaivinkone, joka varustettiin työkoneautomaatiolla, josta toteutettiin hanke työkonepilottina. Lisäksi suoritettiin henkilöhaastattelut tämän pilotin jälkeen.
Tulokseksi saatiin tehdyn työkonepilotin muistiinpanot, pilotin parissa työskennelleiden henkilöiden haastattelutulokset, sekä päätelmät ja johtopäätökset jatkokehitysehdotuksineen näistä esitellyistä aiheista. Mestarityön aiheen varjolla pidetään suuri osa saaduista tuloksista sekä johtopäätöksistä salaisina yrityksen omaan käyttöön.
Mestarityötä tehtäessä kulunut talvi 2019-2020 oli työkonepilotin alueella Tampere-Seinäjoki hyvin vähäluminen, joten käytännön tuloksia talvikunnossapidon työkoneautomaation käytöstä ei juurikaan saatu.
Päätelmissä esitellään Infrakit- pilvipalvelun soveltuvuutta radan kunnossapitoon yrityksen käyttämän koneohjausjärjestelmän näkökulmasta.