Asiakkuuksienhallintajärjestelmän hyödyntäminen logistiikan tukena : Heinon Tukku Oy Kuopion toimipiste
Holopainen, Heini (2020)
Holopainen, Heini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää asiakkuuksienhallintajärjestelmää ja sen hyödyntämistä logistiikan tukena Heinon Tukun Kuopion toimipisteessä. Tutkimuksen ja työn tavoitteena oli kartoittaa asiakkuuksienhallintajärjestelmän nykytilaa ja tutkia, miten eri osastoilla sitä hyödynnetään. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen tila tällä hetkellä ja kuvata se mahdollisimman tarkasti sekä tuoda esille jatkokehitysehdotuksia. Heinon Tukku toimi opinnäytetyön toimeksiantajana.
Opinnäytetyössä käyn läpi teoriaa asiakkuuksien hallintaan, johtamiseen ja asiakkuuksienhallintajärjestelmien käytön hyötyjä. Teoria painottui moderniin tutkimukseen erilaista asiakkuuksienhallinnan tekniikoista kuin asiakkuuksienhallintajärjestelmien onnistuneen käytön tarjoamista hyödyistä. Opinnäytetyö pohjautui pitkälti työntekijöille suoritettuihin haastatteluihin, joka muodosti tutkimuksen pohjan. Lähetin haastattelukutsun kuudelle henkilölle yrityksessä ja sain kaikilta haastattelun toukokuussa 2019 Heinon Tukun Kuopion toimipisteessä. Haastatteluja ei suoritettu anonyymisti, mutta tulokset ja johtopäätökset esitetään opinnäytetyössä anonyymisti. Haastattelu itsessään saneli tutkimuksen laadulliseksi ja tarkemmin tutkimusmenetelmäksi teemahaastattelun. Haastattelun tavoitteena oli selvittää, miten asiakkuuksienhallintajärjestelmään Heinon Tukun Kuopion toimipisteessä hyödynnetään eri osastoilla ja kuinka siitä voisi olla mahdollisimman suuri hyöty logistiikan kannalta.
Opinnäytetyön lopuksi esittelen johtopäätelmät ja kehittämisehdotukset, joita yrityksessä jatkossa olisi helppo toteuttaa. Asiakkuuksienhallintajärjestelmän käytön lisääminen olisi hyödyllistä useille osastoille. Tutkimuksen myötä yrityksessä voidaan tutustua opinnäytetyössä esitettyihin kehitysehdotuksiin ja päättämään niiden käyttöönotosta.
Opinnäytetyössä käyn läpi teoriaa asiakkuuksien hallintaan, johtamiseen ja asiakkuuksienhallintajärjestelmien käytön hyötyjä. Teoria painottui moderniin tutkimukseen erilaista asiakkuuksienhallinnan tekniikoista kuin asiakkuuksienhallintajärjestelmien onnistuneen käytön tarjoamista hyödyistä. Opinnäytetyö pohjautui pitkälti työntekijöille suoritettuihin haastatteluihin, joka muodosti tutkimuksen pohjan. Lähetin haastattelukutsun kuudelle henkilölle yrityksessä ja sain kaikilta haastattelun toukokuussa 2019 Heinon Tukun Kuopion toimipisteessä. Haastatteluja ei suoritettu anonyymisti, mutta tulokset ja johtopäätökset esitetään opinnäytetyössä anonyymisti. Haastattelu itsessään saneli tutkimuksen laadulliseksi ja tarkemmin tutkimusmenetelmäksi teemahaastattelun. Haastattelun tavoitteena oli selvittää, miten asiakkuuksienhallintajärjestelmään Heinon Tukun Kuopion toimipisteessä hyödynnetään eri osastoilla ja kuinka siitä voisi olla mahdollisimman suuri hyöty logistiikan kannalta.
Opinnäytetyön lopuksi esittelen johtopäätelmät ja kehittämisehdotukset, joita yrityksessä jatkossa olisi helppo toteuttaa. Asiakkuuksienhallintajärjestelmän käytön lisääminen olisi hyödyllistä useille osastoille. Tutkimuksen myötä yrityksessä voidaan tutustua opinnäytetyössä esitettyihin kehitysehdotuksiin ja päättämään niiden käyttöönotosta.
