Mot en plan för kulturfostran i Raseborg
Himmelroos, Sanna (2020)
Himmelroos, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004265907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004265907
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en del av ett större utvecklingsprojekt, vars syfte är att utveckla och förbättra kulturtjänster för barn i Raseborg genom sektoröverskridande samarbete.
Målsättningen med examensarbetet är att stöda kulturtjänsterna och bildningen i Raseborg i att skapa en plan för kulturfostran. Forskningsfrågan i detta examensarbete är: Hur skapa en jämlik, fungerande och tvåspråkig plan för kulturfostran i Raseborg?
En plan för kulturfostran är ett viktigt verktyg för produktionen av konst- och kulturaktiviteter för barn och unga. I planen anger en kommun eller region hur kultur-, konst- och kulturarvspedagogiken ska förverkligas i kommunen eller regionen som en del av undervisningen.
Detta examensarbete är en fallstudie och följer stegen som finns i modellen för produktifiering. För insamling av material har metoder som dokumentanalys, frågeformulär, intervjuer och workshops använts.
Resultatet för examensarbetet är att det arbete som kulturtjänsterna gjort och fortfarande gör är väldigt värdefullt men kan inte utvecklas om det inte sker i samarbete med bildningen. Då bildningens representant jobbar tillsammans med en representant från kulturen skapas en gemensam syn på produkten och får båda att förbinda sig till den. Workshops och produktifieringsmodellen har gett möjligheten att inleda samarbetet. Den här processen och speciellt arbetet i workshopen ha tydligt motiverat alla att jobba tillsammans.
Utvecklingsförslag är att en plan för kulturfostran ska skapas i ett samarbete mellan kulturtjänster och bildning. Det är viktigt att det vigs resurser för dem som ansvarar och koordinerar arbetet kring en plan för kulturfostran. En plan för kulturfostran ska skapas i enlighet med skolornas läroplan. En representant från bildningen är med och ansvarar för att planen fungerar som ett verktyg för att stöda skolornas läroplansenliga mål.
Rektorer och skolornas personal skall också förstå vikten av kultur ur ett sociokulturellt perspektiv, där lärande fokuserar på vår förmåga att förstå omvärlden, tillgodogöra oss samhälleliga erfarenheter och kollektivt utvecklade färdigheter. Därför bidrar tillgången till kulturprogram i skolorna elevernas kunskap också i ämnen som modersmål och historia.
Målsättningen med examensarbetet är att stöda kulturtjänsterna och bildningen i Raseborg i att skapa en plan för kulturfostran. Forskningsfrågan i detta examensarbete är: Hur skapa en jämlik, fungerande och tvåspråkig plan för kulturfostran i Raseborg?
En plan för kulturfostran är ett viktigt verktyg för produktionen av konst- och kulturaktiviteter för barn och unga. I planen anger en kommun eller region hur kultur-, konst- och kulturarvspedagogiken ska förverkligas i kommunen eller regionen som en del av undervisningen.
Detta examensarbete är en fallstudie och följer stegen som finns i modellen för produktifiering. För insamling av material har metoder som dokumentanalys, frågeformulär, intervjuer och workshops använts.
Resultatet för examensarbetet är att det arbete som kulturtjänsterna gjort och fortfarande gör är väldigt värdefullt men kan inte utvecklas om det inte sker i samarbete med bildningen. Då bildningens representant jobbar tillsammans med en representant från kulturen skapas en gemensam syn på produkten och får båda att förbinda sig till den. Workshops och produktifieringsmodellen har gett möjligheten att inleda samarbetet. Den här processen och speciellt arbetet i workshopen ha tydligt motiverat alla att jobba tillsammans.
Utvecklingsförslag är att en plan för kulturfostran ska skapas i ett samarbete mellan kulturtjänster och bildning. Det är viktigt att det vigs resurser för dem som ansvarar och koordinerar arbetet kring en plan för kulturfostran. En plan för kulturfostran ska skapas i enlighet med skolornas läroplan. En representant från bildningen är med och ansvarar för att planen fungerar som ett verktyg för att stöda skolornas läroplansenliga mål.
Rektorer och skolornas personal skall också förstå vikten av kultur ur ett sociokulturellt perspektiv, där lärande fokuserar på vår förmåga att förstå omvärlden, tillgodogöra oss samhälleliga erfarenheter och kollektivt utvecklade färdigheter. Därför bidrar tillgången till kulturprogram i skolorna elevernas kunskap också i ämnen som modersmål och historia.