Rakennusalan yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen
Stylman, Roope (2020)
Stylman, Roope
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004275982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004275982
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena on infrarakentamiseen erikoistuneen yrityksen sisäisen viestinnän nykytilan kartoittaminen ja kehittäminen. Insinöörityössä perehdytään teoriatasolla, mitä itse sisäinen viestintä on ja sen merkitystä yrityksissä. Teoriaosuuden jälkeen kartoitetaan viestinnän nykytilaa haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Haastateltavat oli jaoteltu työtehtävien perusteella, jotta saadaan mahdollisimman laaja näkemys nykytilasta.
Sisäinen viestintä on erittäin tärkeä osa-alue yrityksessä, sillä se vaikuttaa jokaiseen yrityksen osapuoleen. Sisäisen viestinnän toimimattomuus voikin ja yleensä vaikuttaakin koko yrityksen toimintaan ja sen työntekijöihin. Pahimmassa tapauksessa se heijastuu myös ulkopuolisiin sidosryhmiin. Sisäisen viestinnän kehittäminen on jatkuva prosessi, jota tulisi seurata säännöllisesti ja puuttua epäkohtiin mahdollisimman pian.
Nykytilan kartoitukseen laadittiin muodollinen haastattelupohja ja haastattelut tapahtuivat puhelimen välityksellä. Haastattelun kysymykset liittyivät haastateltavien omakohtaiseen kokemukseen nykytilasta, erinäiset tarpeet ja viestintäkanavat eri osapuolten kanssa sekä kuinka säännöllistä viestintä on kunkin osapuolen kanssa.
Haastatteluiden avulla löytyi kehitettäviä kohtia, joihin tässä insinöörityössä luotiin parannuskeinot. Parannuskeinot otettiin käytäntöön yrityksessä ja niiden käyttöönotosta laadittiin suunnitelma.
Työn tilaajalle annettiin opinnäytetyökirjan lisäksi suunnitelma parannuskeinojen käyttöönotosta, josta voidaan seurata viestinnän kehitystä.
Sisäinen viestintä on erittäin tärkeä osa-alue yrityksessä, sillä se vaikuttaa jokaiseen yrityksen osapuoleen. Sisäisen viestinnän toimimattomuus voikin ja yleensä vaikuttaakin koko yrityksen toimintaan ja sen työntekijöihin. Pahimmassa tapauksessa se heijastuu myös ulkopuolisiin sidosryhmiin. Sisäisen viestinnän kehittäminen on jatkuva prosessi, jota tulisi seurata säännöllisesti ja puuttua epäkohtiin mahdollisimman pian.
Nykytilan kartoitukseen laadittiin muodollinen haastattelupohja ja haastattelut tapahtuivat puhelimen välityksellä. Haastattelun kysymykset liittyivät haastateltavien omakohtaiseen kokemukseen nykytilasta, erinäiset tarpeet ja viestintäkanavat eri osapuolten kanssa sekä kuinka säännöllistä viestintä on kunkin osapuolen kanssa.
Haastatteluiden avulla löytyi kehitettäviä kohtia, joihin tässä insinöörityössä luotiin parannuskeinot. Parannuskeinot otettiin käytäntöön yrityksessä ja niiden käyttöönotosta laadittiin suunnitelma.
Työn tilaajalle annettiin opinnäytetyökirjan lisäksi suunnitelma parannuskeinojen käyttöönotosta, josta voidaan seurata viestinnän kehitystä.