Sateenkaariseniorit ovat tervetulleita tänne! : Sateenkaarisertifiointikoulutuksen merkitys palvelukeskuksen henkilökunnan ammatilliseen osaamiseen
Hellsten, Outi; Pörsti, Juha (2020)
Hellsten, Outi
Pörsti, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteiskumppani Seta ry pilotoi pääkaupunkiseudulla kahdessa palvelukeskuksessa sateenkaarisertifiointikoulutuksen. Sen tavoitteena on edistää sateenkaarisenioreiden yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käyttäjinä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sertifiointikoulutus on muuttanut palvelukeskuksen työntekijöiden ymmärrystä ja tapaa kohdata sateenkaarisenioreita. Tavoitteena oli kerätä tietoa koulutuksen merkityksestä työntekijöiden ammatilliseen osaamiseen.
Tutkimuskysymys opinnäytetyössä oli: millaisia kokemuksia palvelukeskuksen henkilöstöllä on sertifiointikoulutuksen merkityksestä heidän ammatilliseen osaamiseensa sateenkaarisenioreista? Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Yhteensä haastateltiin neljää sertifiointikoulutukseen osallistunutta työntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Pääteemoiksi nousivat ammatillinen ymmärrys, hyväksyvän ilmapiirin luominen, kohtaaminen ja asenteet.
Tulosten perusteella haastateltavilla ei ollut lainkaan tai vain vähäistä aiempaa ammatillista koulutusta ja tietoa sateenkaarisenioreista. Sertifiointikoulutus ei tarjonnut merkittävästi uutta tietoa, mutta se antoi heille ammatillista lisävarmuutta. Kokemusasiantuntijoiden kuuleminen koettiin teoreettista osuutta merkityksellisemmäksi. Palvelukeskuksien tavoitteena on luoda heille turvallinen ja hyväksyvä ympäristö. Sateenkaarisenioreiden tarpeiden ei koettu merkittävästi poikkeavan muiden senioreiden tarpeista. Henkilökunnan keskuudessa ei juurikaan ilmennyt ennakkoluuloja sateenkaarisenioreita kohtaan.
Henkilökunnalla on halu oppia uutta ja lisätä ymmärrystään sateenkaarisenioreista. Heidän itseluottamuksensa omaan ammatilliseen osaamiseen kasvoi sertifiointikoulutuksessa, ja he saivat hyödyllisiä työkaluja käytännön työhön. Tätä opinnäytetyötä täydentävä aihe olisi sateenkaarisenioreiden haastatteleminen ja heidän oman näkemyksensä kuuleminen siitä, kuinka he ovat kokeneet tulleensa kohdatuksi palvelutaloissa. Opinnäytetyön tuloksia Seta voi hyödyntää kehittäessään sertifiointikoulutusta.
Tutkimuskysymys opinnäytetyössä oli: millaisia kokemuksia palvelukeskuksen henkilöstöllä on sertifiointikoulutuksen merkityksestä heidän ammatilliseen osaamiseensa sateenkaarisenioreista? Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Yhteensä haastateltiin neljää sertifiointikoulutukseen osallistunutta työntekijää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Pääteemoiksi nousivat ammatillinen ymmärrys, hyväksyvän ilmapiirin luominen, kohtaaminen ja asenteet.
Tulosten perusteella haastateltavilla ei ollut lainkaan tai vain vähäistä aiempaa ammatillista koulutusta ja tietoa sateenkaarisenioreista. Sertifiointikoulutus ei tarjonnut merkittävästi uutta tietoa, mutta se antoi heille ammatillista lisävarmuutta. Kokemusasiantuntijoiden kuuleminen koettiin teoreettista osuutta merkityksellisemmäksi. Palvelukeskuksien tavoitteena on luoda heille turvallinen ja hyväksyvä ympäristö. Sateenkaarisenioreiden tarpeiden ei koettu merkittävästi poikkeavan muiden senioreiden tarpeista. Henkilökunnan keskuudessa ei juurikaan ilmennyt ennakkoluuloja sateenkaarisenioreita kohtaan.
Henkilökunnalla on halu oppia uutta ja lisätä ymmärrystään sateenkaarisenioreista. Heidän itseluottamuksensa omaan ammatilliseen osaamiseen kasvoi sertifiointikoulutuksessa, ja he saivat hyödyllisiä työkaluja käytännön työhön. Tätä opinnäytetyötä täydentävä aihe olisi sateenkaarisenioreiden haastatteleminen ja heidän oman näkemyksensä kuuleminen siitä, kuinka he ovat kokeneet tulleensa kohdatuksi palvelutaloissa. Opinnäytetyön tuloksia Seta voi hyödyntää kehittäessään sertifiointikoulutusta.