Pirkon tilinpäätöksen arvoitus: ilmiönä pelillistäminen taloushallinnon opetuksessa
Karjalainen, Noora; Salo, Alina (2020)
Karjalainen, Noora
Salo, Alina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276064
Tiivistelmä
Pelien lisääntyminen nykymaailmassa innostaa ja kauhistuttaa. Pelillistäminen on terminä monelle uusi, mutta sitä on käytetty jo pidemmän aikaa opetuksessa ja työelämässä. Pelillistäminen tarkoittaa pelillisten elementtien tuomista arkeen tai kouluympäristöön. Se voi tehdä oppimisesta helpompaa ja jopa hauskempaa. Hyvänä esimerkkinä pelillistämisestä on pakopelien käyttö koulutuksessa ja työelämässä. Pakopelit ovat yhdessä suoritettavia elämyspelejä, joissa ideana on selvittää yhteistyöllä erilaisia pulmia ja tehtäviä. Pakopelissä korostuvat ongelmanratkaisu- ja vuorovaikutustaidot, jotka ovat tänä päivänä tärkeitä työelämävaatimuksia.
Opinnäytetyön aiheena oli pelillistäminen taloushallinnon opetuksessa. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli kehittää toimiva pakohuonepeli taloushallinnon opintoihin. Toisena tavoitteena oli selvittää, voisiko pelillistämisestä olla hyötyä taloushallinnon opinnoissa. Pelin avulla haluttiin saada vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: toimiiko pakopeli ryhmäytymisen välineenä, voiko pelillisyyttä käyttää taloushallinnon opinnoissa ja millaisia taitoja pelillisyys kehittää. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin pelillistämisen määritelmään sekä sen hyödyntämiseen koulutuksessa ja työelämässä. Lisäksi työssä on kuvattu oppimispelejä, pakopelejä ja taloushallinnon erilaisia osaamisvaatimuksia. Teorian avulla opinnäytetyötä varten suunniteltiin taloushallinnon alalle soveltuva pakopeli, jota testasi 17 opiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa tai yhteistyökumppania.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa oli myös toiminnallisen tutkimuksen piirteitä. Toiminnalliselle tutkimukselle ominaista on kehittää jotain konkreettista, kuten tässä opinnäytetyössä suunniteltu pakopeli. Tutkimusaineistoa kerättiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisillä tavoilla eli havainnoimalla, haastattelemalla ja kyselylomakkeella. Kaikki pelatut pakopelit ja ryhmähaastattelut videokuvattiin, joiden pohjalta ainestoa analysoitiin. Analysoinnissa keskityttiin etukäteen määriteltyihin teemoihin, joita olivat esimerkiksi vuorovaikutus, pelillistäminen ja ammatillisuus. Haastattelujen päätteeksi testaajat saivat kyselylomakkeen, jossa oli avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeessa kysyttiin muun muassa, minkälaisia työelämätaitoja pakopelin uskottiin kehittävän ja miten pelillisyyden koettiin toimivan opiskeluissa. Kysymysten vastaukset koottiin yhteen ja niitä tarkasteltiin teoriaan peilaten.
Työn lopputuloksena saatiin aikaan käyttökelpoinen pakopeli, jota voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa taloushallinnon opinnoissa. Tutkimuksen perusteella opiskelijat olivat vastaanottavaisia ja innokkaita pelillisyyden tuomiselle opintojen tueksi. Tulokset osoittivat, että pelillisyyden avulla voidaan kehittää erilaisia työelämätaitoja, joita ovat esimerkiksi paineensietokyky ja kommunikointitaidot. Pakopelin koettiin toimivan erityisesti ryhmäytymisen keinona ja tapana kerrata opittua tietoa.
Opinnäytetyön aiheena oli pelillistäminen taloushallinnon opetuksessa. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli kehittää toimiva pakohuonepeli taloushallinnon opintoihin. Toisena tavoitteena oli selvittää, voisiko pelillistämisestä olla hyötyä taloushallinnon opinnoissa. Pelin avulla haluttiin saada vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: toimiiko pakopeli ryhmäytymisen välineenä, voiko pelillisyyttä käyttää taloushallinnon opinnoissa ja millaisia taitoja pelillisyys kehittää. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin pelillistämisen määritelmään sekä sen hyödyntämiseen koulutuksessa ja työelämässä. Lisäksi työssä on kuvattu oppimispelejä, pakopelejä ja taloushallinnon erilaisia osaamisvaatimuksia. Teorian avulla opinnäytetyötä varten suunniteltiin taloushallinnon alalle soveltuva pakopeli, jota testasi 17 opiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa tai yhteistyökumppania.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa oli myös toiminnallisen tutkimuksen piirteitä. Toiminnalliselle tutkimukselle ominaista on kehittää jotain konkreettista, kuten tässä opinnäytetyössä suunniteltu pakopeli. Tutkimusaineistoa kerättiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisillä tavoilla eli havainnoimalla, haastattelemalla ja kyselylomakkeella. Kaikki pelatut pakopelit ja ryhmähaastattelut videokuvattiin, joiden pohjalta ainestoa analysoitiin. Analysoinnissa keskityttiin etukäteen määriteltyihin teemoihin, joita olivat esimerkiksi vuorovaikutus, pelillistäminen ja ammatillisuus. Haastattelujen päätteeksi testaajat saivat kyselylomakkeen, jossa oli avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeessa kysyttiin muun muassa, minkälaisia työelämätaitoja pakopelin uskottiin kehittävän ja miten pelillisyyden koettiin toimivan opiskeluissa. Kysymysten vastaukset koottiin yhteen ja niitä tarkasteltiin teoriaan peilaten.
Työn lopputuloksena saatiin aikaan käyttökelpoinen pakopeli, jota voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa taloushallinnon opinnoissa. Tutkimuksen perusteella opiskelijat olivat vastaanottavaisia ja innokkaita pelillisyyden tuomiselle opintojen tueksi. Tulokset osoittivat, että pelillisyyden avulla voidaan kehittää erilaisia työelämätaitoja, joita ovat esimerkiksi paineensietokyky ja kommunikointitaidot. Pakopelin koettiin toimivan erityisesti ryhmäytymisen keinona ja tapana kerrata opittua tietoa.