Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Potilaiden ja hoitajien kokemuksia asiakasvastaavatoiminnasta kansainvälisesti

Mäkinen, Juuso; Mäkynen, Jonna (2020)

 
Avaa tiedosto
Mäkinen_Juuso, Mäkynen_Jonna.pdf (742.9Kt)
Lataukset: 


Mäkinen, Juuso
Mäkynen, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276041
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä ja analysoida kansainvälistä tutkimustietoa asiakasvastaava -mallista. Työn tavoitteena oli tuoda kehittämistoimintaa varten luotettavaa kansainvälistä tutkimustietoa. Opinnäytetyössä etsittiin ja korostettiin asiakkaiden ja ammattilaisten kokemia hyötyjä asiakasvastaavatoiminnasta. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto muodostui yhdestätoista (n = 11) tutkimusartikkelista, jotka vastaavat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Tulokset analysoitiin soveltaen induktiivista sisällönanalyysia.

Suomen sosiaali- ja terveydenhuollossa asiakasvastaavatoiminnalla pyritään kokonaisvaltaiseen ja suunniteltuun hoitoon sairauskohtaisen ja pirstaloituneen hoidon sijasta. Toiminta keskittyy pitkäaikais- ja monisairaiden hoidon hyvään hallintaan ja toimivaan työnjakoon perusterveydenhuollossa. Paljon palveluja käyttävän asiakkaan hoito laitetaan asiakasvastaava-koulutuksen suorittaneen terveydenhuollon ammattilaisen vastuulle. Toiminnan tavoitteena on parantaa asiakkaiden kokemuksia saadusta hoidosta ja eheyttää hoidon kokonaisuutta.

Kansainvälisissä tutkimuksissa käy ilmi, että asiakasvastaavatoiminta mahdollisti ja tarjosi resurssit paremmalle hoidolle. Opinnäytetyön tulokset koskien asiakkaiden kokemia hyötyjä jaettiin kuuteen yläluokkaan: kokonaisvaltaisen tuen saaminen, neuvonnan ja ohjauksen saaminen, omaan hoitoon osallistuminen, luottamus hoitosuhteeseen, sairauteen sopeutuminen ja hoidon sujuvuus. Ammattilaisten kokemat hyödyt jaettiin kolmeen yläluokkaan: hoitotyön laadun paraneminen, yhteistyön sujuvuus ja työn palkitsevuus.

Opinnäytetyön tulokset olivat linjassa asiakasvastaava -hankkeen suunniteltujen hyötyjen kanssa. Tieteellistä tutkimusta aiheesta on kuitenkin vielä hyvin vähän. Asiakasvastaavien määrää tulee kasvattaa, jotta aihetta voidaan luotettavasti tutkia. Asiakasvastaan rooli tulee korostumaan tulevaisuudessa, sillä Suomen väestön ikärakenne muuttuu ja paljon palveluja käyttävien asiakkaiden määrä tulee kasvamaan merkittävästi. Lisätutkimus on tärkeää koulutuksen kehittämisen kannalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste