Perehdytystyökalu alaraajan angiografisiin toimenpiteisiin
Palin, Max; Homanen, Oskari (2020)
Palin, Max
Homanen, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on perehdytystyökalun rakentaminen uusille töissä aloittaville röntgenhoitajille ja röntgenhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön aihe on lähtöisin Meilahden angiografiselta osastolta. Perehdytystyökalu kohdistettiin alaraajan angiografisiin toimenpiteisiin. Opinnäytetyön tutkimustehtäviksi asetettiin kolme eri lähtökohtaa seuraavasti: 1) mihin angiografiseen toimenpiteeseen perehdytystyökalu tulisi kohdentaa? 2) millaiset asiat edistävät perehdytettävän työtehtävissä aloittamista? 3) miten angiografisen osaston perehdyttämisprosessia voidaan parantaa perehdytystyökalun avulla?
Uuden työssä aloittavan vastavalmistuneen röntgenhoitajan siirtymä opiskelijasta työelämään on haastava prosessi. Opinnäytetyössä rakennetun perehdytystyökalun tavoitteena oli auttaa parantamaan siirtymävaiheen työtehtävien opettelemista angiografisella osastolla. Röntgenhoitajan työnkuva angiografisella osastolla poikkeaa kliinisestä kuvantamistyöstä suuresti. Perehdyttäminen angiografisissa toimenpiteissä toimimiseen rakentuu toimenpiteen eri työvaiheiden suorittamisen opetteluun. Perehdytystyökalu tukee tätä oppimisprosessia varsinaisen perehdytyksen aikana ja sen jälkeen.
Perehdyttämisjakson jälkeen perehdytystyökalu toimii muistilistana alaraajan angiografisen toimenpiteen eri työvaiheista. Perehdytystyökalun käytöllä muistilistana angiografisen toimenpiteen eri työvaiheista tukee röntgenhoitajan autonomista toimintaa perehdytysjakson loputtua.
Opinnäytetyön tavoitteina oli lisätä uuden röntgenhoitajan tai röntgenhoitajaopiskelijan autonomisen työskentelyn varmuutta, kun he toimivat angiografisten toimenpiteiden parissa. Lisäksi kun perehdytystyökalua käytetään työhön perehdyttämisvaiheessa, niin hyvät työtavat juurtuvat perehdytettävän työtapoihin alusta alkaen. Perehdytystyökalua varten koottu tutkimusaineisto muodostui teoriatiedosta, angiografisen osaston röntgenhoitajien teemahaastatteluista ja angiografisen osaston toiminnan havainnoinnista.
Opinnäytetyön tuloksena rakennettiin perehdyttämistyökalu alaraajan angiografiseen toimenpiteeseen.
Uuden työssä aloittavan vastavalmistuneen röntgenhoitajan siirtymä opiskelijasta työelämään on haastava prosessi. Opinnäytetyössä rakennetun perehdytystyökalun tavoitteena oli auttaa parantamaan siirtymävaiheen työtehtävien opettelemista angiografisella osastolla. Röntgenhoitajan työnkuva angiografisella osastolla poikkeaa kliinisestä kuvantamistyöstä suuresti. Perehdyttäminen angiografisissa toimenpiteissä toimimiseen rakentuu toimenpiteen eri työvaiheiden suorittamisen opetteluun. Perehdytystyökalu tukee tätä oppimisprosessia varsinaisen perehdytyksen aikana ja sen jälkeen.
Perehdyttämisjakson jälkeen perehdytystyökalu toimii muistilistana alaraajan angiografisen toimenpiteen eri työvaiheista. Perehdytystyökalun käytöllä muistilistana angiografisen toimenpiteen eri työvaiheista tukee röntgenhoitajan autonomista toimintaa perehdytysjakson loputtua.
Opinnäytetyön tavoitteina oli lisätä uuden röntgenhoitajan tai röntgenhoitajaopiskelijan autonomisen työskentelyn varmuutta, kun he toimivat angiografisten toimenpiteiden parissa. Lisäksi kun perehdytystyökalua käytetään työhön perehdyttämisvaiheessa, niin hyvät työtavat juurtuvat perehdytettävän työtapoihin alusta alkaen. Perehdytystyökalua varten koottu tutkimusaineisto muodostui teoriatiedosta, angiografisen osaston röntgenhoitajien teemahaastatteluista ja angiografisen osaston toiminnan havainnoinnista.
Opinnäytetyön tuloksena rakennettiin perehdyttämistyökalu alaraajan angiografiseen toimenpiteeseen.