Hoitohenkilökunnan perehdytysohjelma hammashoitoalan organisaatiossa
Karhu, Leena (2020)
Karhu, Leena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276006
Tiivistelmä
Uuden työntekijän perehdytys on välttämätön osa työyhteisön toimivuutta ja sujuvaa työntekoa. Eläköityminen ja työpaikkojen laaja valinnanvara aiheuttavat sen, että työntekijöiden vaihtuvuus terveydenhoitoalalla on yleistä, hyvistä työntekijöistä on kilpailua ja perehdyttäminen säännöllistä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat osa hyvää perehdytystä ja löytää toimintatapoja perehdytyksen toteuttamiselle. Tavoitteena oli kehittää perehdytysohjelma yksityiselle hammashoitoalan organisaatiolle. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja kehittämistyönä. Kirjallisuuskatsauksessa oli mukana 10 tutkimusta vuosilta 2010-2019. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan onnistunut perehdytys lisää työntekijän työtyytyväisyyttä, vaikuttaa työpaikkaan sitoutumiseen sekä vähentää lähtemishaluja ja uranvaihtosuunnitelmia. Esimiehen ja kollegoiden tulee toiminnallaan ja vuorovaikutuksellaan edistää uuden työntekijän perehtymistä ja integroitumista. Hyvä perehdytys lisää organisaation houkuttelevuutta ja sen tärkeimpiin prioriteetteihin tulisi kuulua onnistunut perehdyttäminen. Perehtymisen epäonnistumiseen vaikuttavat vähäiset perehdytykseen varatut resurssit, epäselvät roolit perehdytyksessä, perehdytettävän väärät asenteet ja odotukset, organisaation rakenteelliset ja toiminnalliset ongelmat sekä sopimaton perehdyttäjä.
Perehdytys tulisi toteuttaa käytännönläheisesti etukäteen suunnitellun perehdytysohjelman avulla, jota voidaan muokata yksilöllisemmäksi. Henkilökohtainen perehdyttäjä lisää perehdytyksen onnistumismahdollisuutta. Perehdytyksen kesto riippuu perehdytettävän tarpeista ja voidaan nähdä riittäväksi, kun uusi työntekijä on valmis toimimaan itsenäisesti.
Kirjallisuuskatsauksena tehty tutkimus tuotti tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen perehdytykseen ja mitkä auttavat sen toteuttamisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää perehdytysohjelmien kehittämisessä terveysalan ja hammashoitoalan organisaatioissa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään yksityisen hammashoitoalan organisaation hoitohenkilökunnan perehdytysohjelman sisällön suunnitteluun.
Tulosten mukaan onnistunut perehdytys lisää työntekijän työtyytyväisyyttä, vaikuttaa työpaikkaan sitoutumiseen sekä vähentää lähtemishaluja ja uranvaihtosuunnitelmia. Esimiehen ja kollegoiden tulee toiminnallaan ja vuorovaikutuksellaan edistää uuden työntekijän perehtymistä ja integroitumista. Hyvä perehdytys lisää organisaation houkuttelevuutta ja sen tärkeimpiin prioriteetteihin tulisi kuulua onnistunut perehdyttäminen. Perehtymisen epäonnistumiseen vaikuttavat vähäiset perehdytykseen varatut resurssit, epäselvät roolit perehdytyksessä, perehdytettävän väärät asenteet ja odotukset, organisaation rakenteelliset ja toiminnalliset ongelmat sekä sopimaton perehdyttäjä.
Perehdytys tulisi toteuttaa käytännönläheisesti etukäteen suunnitellun perehdytysohjelman avulla, jota voidaan muokata yksilöllisemmäksi. Henkilökohtainen perehdyttäjä lisää perehdytyksen onnistumismahdollisuutta. Perehdytyksen kesto riippuu perehdytettävän tarpeista ja voidaan nähdä riittäväksi, kun uusi työntekijä on valmis toimimaan itsenäisesti.
Kirjallisuuskatsauksena tehty tutkimus tuotti tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen perehdytykseen ja mitkä auttavat sen toteuttamisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää perehdytysohjelmien kehittämisessä terveysalan ja hammashoitoalan organisaatioissa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään yksityisen hammashoitoalan organisaation hoitohenkilökunnan perehdytysohjelman sisällön suunnitteluun.