Ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa - Selvitys Vaasan kaupungin päiväkodeissa
Tuomi, Matilda; Nykänen, Anette; Plosila, Hanna (2020)
Tuomi, Matilda
Nykänen, Anette
Plosila, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Vaasan kaupungin päiväkotien työntekijät toteuttavat ehkäisevää lastensuojelua päiväkodin toiminnassa. Tavoitteena oli myös selvittää, mitkä asiat herättävät työntekijän huolen lapsen ulkoisessa olemuksessa ja käytöksessä, sekä miten työntekijät toimivat tilanteissa, joissa huoli lapsesta herää. Tarkoituksena oli myös, että aiheen pohtiminen herättäisi keskustelua ja tarkastelua päiväkodin työntekijöiden omasta toiminnasta.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat ehkäisevä lastensuojelu, lastensuojelu,
lastensuojelulaki, varhaiskasvatus, varhaiskasvatuslaki, pedagoginen herkkyys sekä varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiotto. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty e-lomaketta. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähteisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksien perusteella selvisi, että päiväkodin työntekijät toteuttavat ehkäisevää lastensuojelua työssään monipuolisesti. Kuitenkin suurin osa vastaajista koki, että tietämys ehkäisevästä lastensuojelusta ei ole riittävää, vaan lisätietoa tarvittaisiin. Vastauksista pystyi tulkitsemaan, että huolen herätessä lapsesta, koettiin keskustelu tiimissä, johtajan ja perheen kanssa ensisijaisena toimena ja viimeisimpänä keinona pidettiin yhteydenottoa lastensuojeluun.
Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat ehkäisevä lastensuojelu, lastensuojelu,
lastensuojelulaki, varhaiskasvatus, varhaiskasvatuslaki, pedagoginen herkkyys sekä varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiotto. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, ja tutkimusmenetelmänä on käytetty e-lomaketta. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähteisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksien perusteella selvisi, että päiväkodin työntekijät toteuttavat ehkäisevää lastensuojelua työssään monipuolisesti. Kuitenkin suurin osa vastaajista koki, että tietämys ehkäisevästä lastensuojelusta ei ole riittävää, vaan lisätietoa tarvittaisiin. Vastauksista pystyi tulkitsemaan, että huolen herätessä lapsesta, koettiin keskustelu tiimissä, johtajan ja perheen kanssa ensisijaisena toimena ja viimeisimpänä keinona pidettiin yhteydenottoa lastensuojeluun.