Kauhu ja ekspressionismi elokuvajulisteissa
Arponen, Sassa (2020)
Arponen, Sassa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276075
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa pohditaan 1900-luvun alun saksalaisten ekspressionististen kauhuelokuvien julisteiden vaikutusta nykyisiin kauhuelokuvajulisteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan kauhuelokuvajulisteiden kuvastoa, värienkäyttöä ja yleistä ilmettä ja sitä, mitä yhteneväistä ja mitä erilaista on ekspressionistisen ajan elokuvajulisteilla ja nykyisillä elokuvajulisteilla.
Ekspressionistinen tyyli pohjasi suuresti tunnereaktion välittämiseen ja 1920-luvun Saksassa ekspressionismi oli ikään kuin ajan henki ja näkyi elokuvissa ja niiden julisteissa. Kauhu oli tuolloin uusi genre elokuvien saralla ja silloin luotiin myös perusta sille, miltä kauhuelokuvajulisteet näyttävät. Tarkastelussa on kuinka kauhuelokuvien julisteet ovat kehittyneet 1920 -luvulta ja kuinka ekspressionismin ajan taideilmaisu on mahdollisesti julisteisiin vaikuttanut.
Tutkimusmenetelmänä on semioottinen kuva-analyysi ja tekijän havainnointi kauhuelokuvajulisteista. Samalla nojataan lähdekirjallisuuteen ja pyritään muodostamaan havaintojen ja kirjallisuuden perusteella kattava kokonaisuus kauhuelokuvajulisteista kahdella eri aikakaudella.
Tutkielmassa tehdään tarkempi kuva-analyysi yhdestä saksalaisesta ekspressionismin ajan kauhuelokuvajulisteesta sekä kahdesta modernista julisteesta. Analyyseissä käsitellään kauhun kuvaamista kyseisissä julisteissa, sitä kuinka julisteet kuvaavat elokuvaa ja kuinka ne ovat mahdollisesti tulkittavissa.
Toiminnallisena osana luodaan ekspressionistisen tyylin inspiroimana vaihtoehtoinen juliste yhdelle tämän päivän kauhuelokuvalle käyttäen tutkielman teoreettista puolta työstettäessä opittuja asioita.
Ekspressionistinen tyyli pohjasi suuresti tunnereaktion välittämiseen ja 1920-luvun Saksassa ekspressionismi oli ikään kuin ajan henki ja näkyi elokuvissa ja niiden julisteissa. Kauhu oli tuolloin uusi genre elokuvien saralla ja silloin luotiin myös perusta sille, miltä kauhuelokuvajulisteet näyttävät. Tarkastelussa on kuinka kauhuelokuvien julisteet ovat kehittyneet 1920 -luvulta ja kuinka ekspressionismin ajan taideilmaisu on mahdollisesti julisteisiin vaikuttanut.
Tutkimusmenetelmänä on semioottinen kuva-analyysi ja tekijän havainnointi kauhuelokuvajulisteista. Samalla nojataan lähdekirjallisuuteen ja pyritään muodostamaan havaintojen ja kirjallisuuden perusteella kattava kokonaisuus kauhuelokuvajulisteista kahdella eri aikakaudella.
Tutkielmassa tehdään tarkempi kuva-analyysi yhdestä saksalaisesta ekspressionismin ajan kauhuelokuvajulisteesta sekä kahdesta modernista julisteesta. Analyyseissä käsitellään kauhun kuvaamista kyseisissä julisteissa, sitä kuinka julisteet kuvaavat elokuvaa ja kuinka ne ovat mahdollisesti tulkittavissa.
Toiminnallisena osana luodaan ekspressionistisen tyylin inspiroimana vaihtoehtoinen juliste yhdelle tämän päivän kauhuelokuvalle käyttäen tutkielman teoreettista puolta työstettäessä opittuja asioita.