Rakennusalan yleisimpien työtapaturmien ensiapu työmaalla - Oppitunnit Vamian rakennusalan opiskelijoille
Peltokangas, Laura; Ropponen, Malla (2020)
Peltokangas, Laura
Ropponen, Malla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää oppitunti rakennusalan yleisimpien työtapaturmien ensiavusta Vamian rakennusalan opiskelijoille. Työn tavoitteena oli lisätä alan opiskelijoiden tietämystä ja taitoa siitä, miten toimia työtapaturmatilanteessa, lisätä tietoa hyvän ensiavun tärkeydestä ja merkityksestä paranemisen kannalta, opiskelijan kiinnostuksen herättäminen kehittää omia ensiaputaitojaan sekä oppia huomioimaan turvallisuuden ja riskitilanteiden ennakoinnin tärkeyden rakennusalalla.
Tietoa teoreettista viitekehystä varten haettiin PubMed, Medic ja Duodecim-tietokannoista. Lähteinä käytettiin internet-lähteitä sekä ammattikirjallisuutta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin toiminnallista opinnäytetyötä projektina, rakennusalan ja työtapaturmien käsitteitä, ensiapua, oppituntien eettisyyttä sekä pedagogisia menetelmiä.
Projektin yhteistyöorganisaationa toimi Vamia. Ensiavun oppitunti järjestettiin 11.12.2019. Oppituntiin sisältyi luento tapaturmien ensiavusta, joita havainnollistettiin kuvien ja videoiden avulla. Oppitunnin lopussa pidettiin tietokilpailu tunnilla käsitellyistä asioista sekä jaettiin palautelomake opiskelijoiden täytettäväksi.
Oppitunnit onnistuivat suunnitelmien mukaan ja opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin. Opiskelijoiden täyttämistä palautelomakkeista saadun palautteen perusteella voidaan päätellä opiskelijoiden kokeneen oppitunnit tarpeellisiksi. Osa koki myös oppineensa jotain uutta rakennusalan työtapaturmien ensiavusta työmaalla.
Opinnäytetyö kehitti työn tekijöitä asiantuntijoina. He oppivat uusia taitoja sekä järjestämään tarpeellisiksi koettuja oppitunteja kohderyhmille. Näitä taitoja tekijät pystyvät hyödyntämään työelämässään tulevina sairaanhoitajina.
Tietoa teoreettista viitekehystä varten haettiin PubMed, Medic ja Duodecim-tietokannoista. Lähteinä käytettiin internet-lähteitä sekä ammattikirjallisuutta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin toiminnallista opinnäytetyötä projektina, rakennusalan ja työtapaturmien käsitteitä, ensiapua, oppituntien eettisyyttä sekä pedagogisia menetelmiä.
Projektin yhteistyöorganisaationa toimi Vamia. Ensiavun oppitunti järjestettiin 11.12.2019. Oppituntiin sisältyi luento tapaturmien ensiavusta, joita havainnollistettiin kuvien ja videoiden avulla. Oppitunnin lopussa pidettiin tietokilpailu tunnilla käsitellyistä asioista sekä jaettiin palautelomake opiskelijoiden täytettäväksi.
Oppitunnit onnistuivat suunnitelmien mukaan ja opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin. Opiskelijoiden täyttämistä palautelomakkeista saadun palautteen perusteella voidaan päätellä opiskelijoiden kokeneen oppitunnit tarpeellisiksi. Osa koki myös oppineensa jotain uutta rakennusalan työtapaturmien ensiavusta työmaalla.
Opinnäytetyö kehitti työn tekijöitä asiantuntijoina. He oppivat uusia taitoja sekä järjestämään tarpeellisiksi koettuja oppitunteja kohderyhmille. Näitä taitoja tekijät pystyvät hyödyntämään työelämässään tulevina sairaanhoitajina.