Tuulilasin korjaustarpeiden selvittäminen
Hellgren, Paul (2020)
Hellgren, Paul
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286378
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin tuulilasin korjaustarpeita ja niiden eroavaisuuksia eri paikkakunnilta Suomessa. Työ tehtiin Carglass®-nimiselle yritykselle, joka on erikoistunut henkilö- ja pakettiautojen lasien vaihtamiseen ja korjaamiseen. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselyllä, joka julkaistiin Carglassin Facebook-tilillä.
Kysely käynnistettiin syyskuussa 2019, ja se oli avoimena huhtikuun loppuun 2020. Kyselyyn saatiin 93 vastaajaa. Vastausten määrä valituilta paikkakunnilta jäi vähäiseksi, minkä vuoksi päädyttiin vertailemaan pääkaupunkiseutua muuhun Suomeen.
Tuloksista ilmeni, että noin puolet tuulilaseista tarvitsi korjaustoimenpiteitä. Tulokset olivat samansuuntaisia kuin Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjassa. Pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä ei havaittu merkittäviä korjaustarpeiden eroavaisuuksia.
Työn tavoitteeseen ei täysin päästy, koska kyselyn valituilta paikkakunnilta ei saatu riittävän paljon vastaajia. Suuremman vastaajamäärän saavuttamiseksi olisi kyselyä pitänyt aktiivisesti jakaa.
Kysely käynnistettiin syyskuussa 2019, ja se oli avoimena huhtikuun loppuun 2020. Kyselyyn saatiin 93 vastaajaa. Vastausten määrä valituilta paikkakunnilta jäi vähäiseksi, minkä vuoksi päädyttiin vertailemaan pääkaupunkiseutua muuhun Suomeen.
Tuloksista ilmeni, että noin puolet tuulilaseista tarvitsi korjaustoimenpiteitä. Tulokset olivat samansuuntaisia kuin Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjassa. Pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä ei havaittu merkittäviä korjaustarpeiden eroavaisuuksia.
Työn tavoitteeseen ei täysin päästy, koska kyselyn valituilta paikkakunnilta ei saatu riittävän paljon vastaajia. Suuremman vastaajamäärän saavuttamiseksi olisi kyselyä pitänyt aktiivisesti jakaa.