Peli sokealle
Karttunen, Veli (2020)
Karttunen, Veli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296404
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin, minkälaisen pelin voisi suunnitella täysin sokeille pelaajille, kun pelissä täytyy navigoida 3D-ympäristössä. Sitä varten luotiin ongelmanratkontapeli, jota pelataan ensimmäisessä persoonassa. Pelin esittelyversio annettiin näkövammaisten henkilöiden käsiin, testattavaksi.
Työtä varten tutkittiin paljon muita audiopelejä, ja niiden suunnittelun pohjalta rakennettiin yksinkertainen, toimiva peli. Tuloksessa voi 3D-äänen perusteella navigoida yksinkertaisissa sokkeloissa kohti päämäärää.
Insinöörityön tulosten perusteella yksinkertaisia 3D-navigointipelejä voi tehdä ilman mitään visuaalista syötettä, käyttämällä oikeita suunnittelutekniikoita. Tämä saattaa olla hyödyllistä tietoa, jos kehitetään peliä näkövammaisille.
Työtä varten tutkittiin paljon muita audiopelejä, ja niiden suunnittelun pohjalta rakennettiin yksinkertainen, toimiva peli. Tuloksessa voi 3D-äänen perusteella navigoida yksinkertaisissa sokkeloissa kohti päämäärää.
Insinöörityön tulosten perusteella yksinkertaisia 3D-navigointipelejä voi tehdä ilman mitään visuaalista syötettä, käyttämällä oikeita suunnittelutekniikoita. Tämä saattaa olla hyödyllistä tietoa, jos kehitetään peliä näkövammaisille.