Palvelukonseptin kehittäminen vaatetusalan yritykselle : Case: Malou C Clothing Companion
Ekholm, Sonia (2020)
Ekholm, Sonia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296427
Tiivistelmä
Tavoitteena tällä tutkimuksella on kehittää mahdollisimman toimiva uusi palvelumuoto Malou C Clothing Companion yritykselle. Työn tavoitteena on kartoittaa, mistä yrityksen asiakkaat pitävät ja minkälaisia palveluita he arvostavat eniten. Työn on tarkoitus antaa liikkeen omistajalle konkreettisia tuloksia tulevaisuuden palvelukonseptin luomiseen tilanteessa, jossa fyysistä myymälää ei enää ole.
Kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkija luottaa ihmisiin ja heidän mielipiteisiinsä sekä havaintoihin. Olennaista on valita tarkoituksenmukainen joukko ihmisiä, tässä tapauksessa Malou C:n asiakkaita, joiden mielipiteitä tahdotaan kuulla. Tutkimuksessa hyödynnetään palvelumuotoilua, palveluiden suunnittelua sekä asiakaslähtöisyyden teoriaa ja kirjallisuutta parhaan lopputuloksen saamiseksi. Muita työssä hyödynnettyjä tutkimusmetodeja ovat asiakaskysely - ja haastattelut, havainnointi, benchmarking sekä verkkolähteet työn ajankohtaisuuden säilyttämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yritykselle tutkimukseen perustuva palvelukonseptiehdotus. Kyseistä ehdotusta yritys voi hyödyntää myymälän sulkeuduttua, jolloin palvelut nousevat yrityksen tärkeimmäksi tarjonnaksi. Tutkimuksen tuloksena syntyi palvelukokonaisuus, johon kuuluu kolme erillistä palvelua. Kolmen palvelun kokonaisuus on suunniteltu toimimaan kokonaisuutena, jossa asiakas luontevasti siirtyy palvelusta toiseen. Palvelut toimivat hienosti myös erillisinä palveluina. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut yritykset, jotka tahtovat kehittää omia palveluitaan tai luoda kokonaan uusia.
Kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkija luottaa ihmisiin ja heidän mielipiteisiinsä sekä havaintoihin. Olennaista on valita tarkoituksenmukainen joukko ihmisiä, tässä tapauksessa Malou C:n asiakkaita, joiden mielipiteitä tahdotaan kuulla. Tutkimuksessa hyödynnetään palvelumuotoilua, palveluiden suunnittelua sekä asiakaslähtöisyyden teoriaa ja kirjallisuutta parhaan lopputuloksen saamiseksi. Muita työssä hyödynnettyjä tutkimusmetodeja ovat asiakaskysely - ja haastattelut, havainnointi, benchmarking sekä verkkolähteet työn ajankohtaisuuden säilyttämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yritykselle tutkimukseen perustuva palvelukonseptiehdotus. Kyseistä ehdotusta yritys voi hyödyntää myymälän sulkeuduttua, jolloin palvelut nousevat yrityksen tärkeimmäksi tarjonnaksi. Tutkimuksen tuloksena syntyi palvelukokonaisuus, johon kuuluu kolme erillistä palvelua. Kolmen palvelun kokonaisuus on suunniteltu toimimaan kokonaisuutena, jossa asiakas luontevasti siirtyy palvelusta toiseen. Palvelut toimivat hienosti myös erillisinä palveluina. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut yritykset, jotka tahtovat kehittää omia palveluitaan tai luoda kokonaan uusia.