Varaosalogistiikan kehittäminenraskaan kaluston korjaamoilla
Vuorinen, Ville (2020)
Vuorinen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296496
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia, kuvata ja kehittää varaosalogistiikkaa raskaan kaluston korjaamoissa. Työn tavoite oli luoda uusi strateginen varaosalogistiikan malli, joka voitaisiin ottaa käyttöön kaikissa Suomen toimipisteissä. Uuden mallin tarkoitus on helpottaa varaosien hallintaa, pienentää korjaamoiden sidottua pääomaa sekä nopeuttaa varastonkiertoa. Uusi prosessi olisi samalla myös osa perehdytysmateriaalia uusien työntekijöiden koulutuksessa varaosapuolelle.
Tutkimusosuuden materiaalit saatiin pääosin haastatteluilla sekä havainnoinnilla. Haastatteluiden ja havainnoinnin jälkeen tietojen oikeellisuus ja nykytilan kehityksen ideoiminen tapahtuivat työpajassa. Haastatteluissa oli mukana korjaamon varaosapäällikkö ja varaosamyyjä sekä maahantuojanpuolelta haastateltavina oli varaosa- ja logistiikkatiimin liiketoimintapäällikkö, jälkimarkkinan myynti-insinööri sekä varaosien logistiikkapäällikkö. Haastattelujen ja havainnoinnin pohjalta luotiin nykytilaa kuvaavat prosessit. Prosessit jaettiin osiin, jossa tilaamismuodot eriteltiin ja tavaran vastaanottaminen pidettiin omanaan.
Kirjallisuudeksi tähän työhön valittiin prosessien kuvaaminen ja kehittäminen. Lisäksi valittiin visuaalisen johtamisen teoriaa, koska korjaamon varaosapäälliköltä tuli toive kyseisen osa-alueen parantamiseen.
Suurimpana haasteena nykytilassa koettiin tavaran vastaanottamisprosessin monimutkaisuus sekä erilaisten toimintatapojen suuri kirjo. Vastaanottamisprosessiin liittyen kehitettiin uusi toimintamalli yhdessä maahantuonnin kehityspäällikön ja tukivaraston päällikön kanssa. Vastaanottamisprosessi muunneltiin niin, että varaosat toimitetaan työmääräyskohtaisesti korjaamolle kaksi päivää ennen suunniteltua korjauspäivää. Uusi malli otettaisiin käyttöön huhti-toukokuussa 2020 ensiksi pienellä kokeiluerällä, jonka jälkeen todennetaan toimivuus. Kun testit on suoritettu, implementoitaisiin uusi tapa koko korjaamoon, jonka jälkeen mukaan otettaisiin muutkin korjaamot. Tämä yhdistettynä muihin olemassa oleviin kehitysprojekteihin luo mahdollisuuden nousta uudelle tasolle raskaan kaluston huolto-ja korjausmarkkinoilla.
Tutkimusosuuden materiaalit saatiin pääosin haastatteluilla sekä havainnoinnilla. Haastatteluiden ja havainnoinnin jälkeen tietojen oikeellisuus ja nykytilan kehityksen ideoiminen tapahtuivat työpajassa. Haastatteluissa oli mukana korjaamon varaosapäällikkö ja varaosamyyjä sekä maahantuojanpuolelta haastateltavina oli varaosa- ja logistiikkatiimin liiketoimintapäällikkö, jälkimarkkinan myynti-insinööri sekä varaosien logistiikkapäällikkö. Haastattelujen ja havainnoinnin pohjalta luotiin nykytilaa kuvaavat prosessit. Prosessit jaettiin osiin, jossa tilaamismuodot eriteltiin ja tavaran vastaanottaminen pidettiin omanaan.
Kirjallisuudeksi tähän työhön valittiin prosessien kuvaaminen ja kehittäminen. Lisäksi valittiin visuaalisen johtamisen teoriaa, koska korjaamon varaosapäälliköltä tuli toive kyseisen osa-alueen parantamiseen.
Suurimpana haasteena nykytilassa koettiin tavaran vastaanottamisprosessin monimutkaisuus sekä erilaisten toimintatapojen suuri kirjo. Vastaanottamisprosessiin liittyen kehitettiin uusi toimintamalli yhdessä maahantuonnin kehityspäällikön ja tukivaraston päällikön kanssa. Vastaanottamisprosessi muunneltiin niin, että varaosat toimitetaan työmääräyskohtaisesti korjaamolle kaksi päivää ennen suunniteltua korjauspäivää. Uusi malli otettaisiin käyttöön huhti-toukokuussa 2020 ensiksi pienellä kokeiluerällä, jonka jälkeen todennetaan toimivuus. Kun testit on suoritettu, implementoitaisiin uusi tapa koko korjaamoon, jonka jälkeen mukaan otettaisiin muutkin korjaamot. Tämä yhdistettynä muihin olemassa oleviin kehitysprojekteihin luo mahdollisuuden nousta uudelle tasolle raskaan kaluston huolto-ja korjausmarkkinoilla.