Puheohjautuvat käyttöliittymät ja niiden vaikutus käytettävyyteen ja työtehoon
Juuma, Minna (2020)
Juuma, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296528
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena oli tutkia, kuinka puheohjautuvia käyttöliittymiä voidaan hyödyntää käytettävyyden ja työtehon parantamiseen ja millaisia riskejä niiden käytössä voi olla. Osana työtä luotiin kysely tekniikan alalla työskenteleville henkilöille, minkä avulla selvitettiin, kuinka puheohjautuvia käyttöliittymiä käytetään tällä hetkellä työnteossa ja kotona ja kuinka ne ovat vaikuttaneet työtehoon ja erilaisten sovellusten käytettävyyteen. Kyselyssä saatiin myös vastauksia tulevaisuuden näkymiin, miten puheohjautuvien käyttöliittymien koetaan parantavan työtehoa ja käytettävyyttä tulevaisuudessa ja minkälaisiin tarpeisiin sillä voidaan vastata.
Työn teknisenä osuutena oli luoda Amazonin kehittämälle Alexa-assistentille taito, joka olisi Telialle soveltuva. Tarkoituksena oli luoda sellainen taito, joka voitaisiin tulevaisuudessa integroida Telialla olevan asiakashallintajärjestelmä, Salesforcen, kanssa.
Työssä tutustuttiin perusteellisesti Voiceflow-nimiseen taidonluontityökaluun, jolla Telialle sopiva Salesforce-taito rakennettiin.
Puheohjautuvat käyttöliittymät tullee tulevaisuudessa tehostamaan työntekoa, esimerkiksi autoa ajaessa Telialla Salesforcen parissa työskentelevä myyjä voisi täyttää tiedot Salesforceen ilman varsinaista kontaktia yhdenkään medialaitteen kanssa.
Työn teknisenä osuutena oli luoda Amazonin kehittämälle Alexa-assistentille taito, joka olisi Telialle soveltuva. Tarkoituksena oli luoda sellainen taito, joka voitaisiin tulevaisuudessa integroida Telialla olevan asiakashallintajärjestelmä, Salesforcen, kanssa.
Työssä tutustuttiin perusteellisesti Voiceflow-nimiseen taidonluontityökaluun, jolla Telialle sopiva Salesforce-taito rakennettiin.
Puheohjautuvat käyttöliittymät tullee tulevaisuudessa tehostamaan työntekoa, esimerkiksi autoa ajaessa Telialla Salesforcen parissa työskentelevä myyjä voisi täyttää tiedot Salesforceen ilman varsinaista kontaktia yhdenkään medialaitteen kanssa.