Opetuspelin erityispiirteet
Veijalainen, Tomi (2020)
Veijalainen, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306657
Tiivistelmä
Videopelien yleistyminen ja niiden siirtyminen valtavirran suosioon on mahdollistanut niiden käytön muussakin kuin viihteessä. Tämän seurauksena peleissä esiintyviä elementtejä on aletty hyödyntää pelien ulkopuolella.
Insinöörityön tarkoituksena oli tuottaa pelillistämistä käyttäen sisältöä oppilaitoksen Puhtausala kiinnostavaksi -hankkeeseen. Sisältönä tehtiin roskien lajittelun oppimista vahvistava mobiilipeli Android-puhelimille. Työssä tehtyä peliä voidaan käyttää uuden oppimistyylin testaamisessa. Peli kehitettiin Unity-pelimoottorin kehitysympäristössä Android-kehitysliitännäisellä. Peli tuotettii hyödyntäen mahdollismman paljon pelillistämisen elementtejä, ja työ toimii myös tutkimuksena siitä, miten oppimispelin suunnittelussa ja kehittämisessä pitää ajatella eri tavoin.
Lopputuloksena tuotettiin peli, joka voidaan julkaista sovelluskauppaan, jonka kautta opiskelijat voivat sitä hyödyntää. Työ toimii oppilaitoksessa myös pohjustuksena uudenlaiselle opetustyylille. Peliä voidaan kehittää eteenpäin sen kehittämisen aikana saadun palautteen avulla.
Insinöörityön tarkoituksena oli tuottaa pelillistämistä käyttäen sisältöä oppilaitoksen Puhtausala kiinnostavaksi -hankkeeseen. Sisältönä tehtiin roskien lajittelun oppimista vahvistava mobiilipeli Android-puhelimille. Työssä tehtyä peliä voidaan käyttää uuden oppimistyylin testaamisessa. Peli kehitettiin Unity-pelimoottorin kehitysympäristössä Android-kehitysliitännäisellä. Peli tuotettii hyödyntäen mahdollismman paljon pelillistämisen elementtejä, ja työ toimii myös tutkimuksena siitä, miten oppimispelin suunnittelussa ja kehittämisessä pitää ajatella eri tavoin.
Lopputuloksena tuotettiin peli, joka voidaan julkaista sovelluskauppaan, jonka kautta opiskelijat voivat sitä hyödyntää. Työ toimii oppilaitoksessa myös pohjustuksena uudenlaiselle opetustyylille. Peliä voidaan kehittää eteenpäin sen kehittämisen aikana saadun palautteen avulla.