Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ilmastokatastrofista kulutusvalintoihin : Miten IPCC:tä käsittelevät ilmastouutiset on kehystetty Helsingin Sanomissa 1990-2019?

Eskola, Eija (2020)

 
Avaa tiedosto
Eskola_Eija.pdf (1.857Mt)
Lataukset: 


Eskola, Eija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306688
Tiivistelmä
Selvitän tässä tutkielmassa, millaisia kehystämisen tapoja Helsingin Sanomien ilmastonmuutosuutisoinnissa on käytetty. Tavoitteenani oli tutkia, millainen todellisuus Helsingin Sanomien yleisölle aiheesta rakentuu. Sekä aiheen että ajanjakson laajuuden vuoksi päädyin kohdistamaan tutkimukseni IPCC:n liittyvään uutisointiin. IPCC (engl. The Intergovernmental Panel on Climate Change) on kansainvälinen hallitustenvälinen ilmastopaneeli, joka on ilmastonmuutoksen tutkimuksen laaja-alaisimman tutkimusraportin laatija. Voidaankin ajatella, että IPCC määrittelee pitkälti sen, mitä yleisö ilmastonmuutoksesta tietää.

Tutkimuskohteeksi valikoitui Helsingin Sanomat sen laajalevikkisyyden vuoksi. Helsingin Sanomilla on myös yleisesti arvostettu asema Suomen mediakentällä ja tämä myös osaltaan vaikutti aineiston valintaani. Tutkimusaineisto on kerätty Helsingin Sanomien digiarkistosta alkaen vuoden 1990 tammikuusta päättyen vuoden 2019 joulukuuhun, kattaen näin 30 vuoden uutiskokonaisuuden. Aineistosta on rajattu pois mielipideosasto, pääkirjoitukset ja mahdolliset uutisanalyysit. Tutkimusaineisto sisältää 511 artikkelia. Analyysini kohdistui ainoastaan artikkelien uutiskärkeen, eli toimitusten tärkeimmäksi katsomaan tietoon.

Analyysimenetelmänä käytin kehysanalyysiä, jota on perinteisesti käytetty median tutkimuksessa. Tutkimuksessa etenin aineistolähtöisesti, eli en määritellyt kehyksiä ennalta, vaan ne syntyivät aineistoni materiaalin pohjalta.

Tutkimuksen tuloksena havaitsin, että ilmastopaneeliin liittyvää uutisointia kehystetään ensisijaisesti konfliktin ja uhkan kehyksen kautta. Vähemmän käytettyinä kehyksinä löysin talouden, kuluttajan valinnan, uskottavuuden, ongelmanhallinnan, toivon ja neutraalin kehyksen. Eräs keskeisimmistä havainnoistani kohdistui vuonna 2004 syntyneeseen kuluttajan valinnan kehykseen, jossa syyllistetään tavallisia kuluttajia ilmastonmuutoksen etenemisestä päättäjien syyllistämisen sijasta. Lisäksi määrällisessä tarkastelussa esille nousi havainto siitä, että ilmastopuhe on ollut alhaisimmillaan vuoteen 2006 saakka ja korkeimmillaan vuosina 2018 sekä 2019.

Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda näkyväksi yleisesti käytettyjä tapoja kertoa ilmastonmuutoksesta ja tehdä journalistit tietoisiksi omasta lähestymistavastaan kyseiseen uutisaiheeseen. Sen tarkoitus on myös kiinnittää huomiota kehystämistapojen merkitykseen sekä yleisöön että yleiseen mielipiteeseen. Toivon opinnäytetyöstä olevan hyötyä niin aihetta käsitteleville toimittajille kuin aiheesta kiinnostuneelle yleisöllekin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste