Tunnekasvatusta avoimessa varhaiskasvatuksessa : Menetelmiä monikulttuuriseen ohjaukseen
Hakuli, Eeva; Saarikoski, Iiris; Sillanpää, Iiris (2020)
Hakuli, Eeva
Saarikoski, Iiris
Sillanpää, Iiris
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa monipuolinen tunnekasvatusmateriaali avoimen varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin kaupungin leikkipuisto Nuolessa, jossa ohjattiin kuusi tuokiota leikkitoiminnan kerhoon osallistuville varhaiskasvatusikäisille lapsille. Tuokiot olivat avoimia myös muille leikkipuiston kävijöille. Opinnäytetyössä selvitettiin ohjaavien aikuisten toimintaa havainnoimalla, millaiset menetelmät soveltuvat avoimen varhaiskasvatuksen toimintaan ja millaisilla tunnekasvatustuokioilla voidaan tukea myös monikulttuurisista taustoista tulevien lasten sosiaalisemotionaalisten taitojen harjoittelemista. Toimintaa suunnitellessa huomioitiin erilaiset kieli- ja kulttuuritaustat, jotta avoimen varhaiskasvatuksen toiminta olisi tasavertaista ja osallistavaa. Monikulttuurisuus oli opinnäytetyön kantava teema ja tunnekasvatustuokioissa käytettiin selkokieltä ja kuvakortteja. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin myös aikuisen roolia sensitiivisenä lapsen tunteiden ja tunnetaitojen tukijana.
Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen on viime vuosina noussut tärkeäksi teemaksi ja sen merkitys on ymmärretty laajemmin, sillä myönteinen tunnetaitojen kehitys edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tutkimusten mukaan sosiaalisemotionaalisten taitojen harjoitteleminen tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti tukee lapsen tunnetaitojen oppimista. Keskeistä harjoittelussa on aikuisen lämpimän vuorovaikutuksen yhdistäminen pedagogiseen toimintaan.
Opinnäytetyössä käytettiin keskeisinä keinoina nonverbaalista viestintää, selkokieltä sekä kuvakortteja. Nonverbaalit viestit tukevat puhetta, jos puheen tuottaminen tai ymmärtäminen on vaikeaa. Opinnäytetyössä ei tutkittu ohjauskertojen vaikutusta lasten sosiaalisemotionaalisiin taitoihin, koska tunnetaitojen kehitys on pitkällinen aikuisuuteen asti kestävä prosessi. Havaintojen perusteella ohjauksissa korostui aikuisen lämmin vuorovaikutus. Aikuisen oli tärkeää luoda ohjauksiin kiireetön ja luottamuksellinen ilmapiiri. Tunnekorttien ja selkokielisyyden avulla mahdollistettiin kaikkien lasten osallistuminen tasavertaisesti tuokioihin. Varhaiskasvattajilla on merkittävä rooli lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa ja suunnitelmallisella tunnekasvatuksella voidaan tukea lapsen tunnetaitojen oppimista.
Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen on viime vuosina noussut tärkeäksi teemaksi ja sen merkitys on ymmärretty laajemmin, sillä myönteinen tunnetaitojen kehitys edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tutkimusten mukaan sosiaalisemotionaalisten taitojen harjoitteleminen tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti tukee lapsen tunnetaitojen oppimista. Keskeistä harjoittelussa on aikuisen lämpimän vuorovaikutuksen yhdistäminen pedagogiseen toimintaan.
Opinnäytetyössä käytettiin keskeisinä keinoina nonverbaalista viestintää, selkokieltä sekä kuvakortteja. Nonverbaalit viestit tukevat puhetta, jos puheen tuottaminen tai ymmärtäminen on vaikeaa. Opinnäytetyössä ei tutkittu ohjauskertojen vaikutusta lasten sosiaalisemotionaalisiin taitoihin, koska tunnetaitojen kehitys on pitkällinen aikuisuuteen asti kestävä prosessi. Havaintojen perusteella ohjauksissa korostui aikuisen lämmin vuorovaikutus. Aikuisen oli tärkeää luoda ohjauksiin kiireetön ja luottamuksellinen ilmapiiri. Tunnekorttien ja selkokielisyyden avulla mahdollistettiin kaikkien lasten osallistuminen tasavertaisesti tuokioihin. Varhaiskasvattajilla on merkittävä rooli lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa ja suunnitelmallisella tunnekasvatuksella voidaan tukea lapsen tunnetaitojen oppimista.