Arvoa tuottamattoman hukan tunnistaminen case-organisaatiossa
Kaulamo, Minna; Röyti, Sari (2020)
Kaulamo, Minna
Röyti, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lean-toimintamallin avulla arvoa tuottamattoman työn määrä ja sen vaikutukset case-yrityksessä. Arvoa tuottamatonta työtä kutsutaan leanin mukaan hukaksi. Hukat eivät tuota lisäarvoa asiakkaalle ja siksi hukkien minimoiminen tai poistaminen tehostamalla prosessien kulkua ja madaltamalla kustannuksia, on leanissa tärkeää. Tämän toivotaan parantavan työtyytyväisyyttä ja sitä kautta asiakaskokemusta case-organisaatiossamme.
Työssämme avaamme leanin filosofiaa, sekä työmme kannalta keskeisiä käsitteitä. Käytimme casetutkimusmenetelmää sen monipuolisuuden sekä tapausta kohtaan kokemamme mielenkiinnon mukaan. Halusimme laajan näkemyksen ja tutkimme asiaa monin eri menetelmin. Case-tutkimus antoi siihen hyvä mallin, jossa pystyimme hyödyntämään haastatteluja, havainnointia, kyselyä sekä vertailua case-organisaation toimipisteiden kesken.
Leanin mukaan hukkia on kahdeksan, mutta tutkimukseemme otimme niistä kolme. Tämä auttoi meitä kohdistamaan omat resurssimme olennaiseen, toimeksiantajamme toivomiin tutkimuskohteisiin. Resurssien vuoksi päätimme myös rajata organisaation kuudesta toimipisteestä tutkittavaksi kolmeen.
Kerromme työssä nykyisiä toimintatapoja, osoitamme hukat näkyviksi ja lopuksi esittelemme parannusehdotuksemme. Löytämämme hukat ovat erilaisia kussakin kolmessa toimipisteessä, mutta hyvinkin hyödynnettävissä myös muissa organisaation toimipisteissä. Olennainen osa parannusehdotuksiamme liittyy jatkuvaan parantamiseen ja työolojen vakiinnuttamiseen. The purpose of this thesis was to find out about the amount of non-value-producing work and its effects in a case company with the help of the lean operating model. According to lean, unproductive work is called waste. Waste does not add value to the customer and therefore minimizing or eliminating waste by streamlining processes and lowering costs is important in lean. It is hoped that this improves job satisfaction and thereby the customer experience in the case organisation.
In our work, we discuss the lean philosophy, as well as the concepts that are central to our work. We chose the case study method due to its versatility and our own interest in the case at hand. We wanted to achieve a broad view and we studied the case in various ways. The case study provided a good model, in which we were able to utilize interviews, observations, questionnaires and comparisons.
According to lean, there are eight types of waste, but we included three of them in our study. This helped us focus our resources on the essential research topics from the viewpoint of the client company. Due to resources, we also decided to limit the research to three of the six sites of the client organisation.
In the work, we describe the current ways of working, make the waste visible and finally present our suggestions for improvement. The waste is different in each of the three locations but can also be well utilized in other locations in the organisation. An integral part of our suggestions for improvement relates to continuous improvement and the stabilization of working conditions.
Työssämme avaamme leanin filosofiaa, sekä työmme kannalta keskeisiä käsitteitä. Käytimme casetutkimusmenetelmää sen monipuolisuuden sekä tapausta kohtaan kokemamme mielenkiinnon mukaan. Halusimme laajan näkemyksen ja tutkimme asiaa monin eri menetelmin. Case-tutkimus antoi siihen hyvä mallin, jossa pystyimme hyödyntämään haastatteluja, havainnointia, kyselyä sekä vertailua case-organisaation toimipisteiden kesken.
Leanin mukaan hukkia on kahdeksan, mutta tutkimukseemme otimme niistä kolme. Tämä auttoi meitä kohdistamaan omat resurssimme olennaiseen, toimeksiantajamme toivomiin tutkimuskohteisiin. Resurssien vuoksi päätimme myös rajata organisaation kuudesta toimipisteestä tutkittavaksi kolmeen.
Kerromme työssä nykyisiä toimintatapoja, osoitamme hukat näkyviksi ja lopuksi esittelemme parannusehdotuksemme. Löytämämme hukat ovat erilaisia kussakin kolmessa toimipisteessä, mutta hyvinkin hyödynnettävissä myös muissa organisaation toimipisteissä. Olennainen osa parannusehdotuksiamme liittyy jatkuvaan parantamiseen ja työolojen vakiinnuttamiseen.
In our work, we discuss the lean philosophy, as well as the concepts that are central to our work. We chose the case study method due to its versatility and our own interest in the case at hand. We wanted to achieve a broad view and we studied the case in various ways. The case study provided a good model, in which we were able to utilize interviews, observations, questionnaires and comparisons.
According to lean, there are eight types of waste, but we included three of them in our study. This helped us focus our resources on the essential research topics from the viewpoint of the client company. Due to resources, we also decided to limit the research to three of the six sites of the client organisation.
In the work, we describe the current ways of working, make the waste visible and finally present our suggestions for improvement. The waste is different in each of the three locations but can also be well utilized in other locations in the organisation. An integral part of our suggestions for improvement relates to continuous improvement and the stabilization of working conditions.