Tanssipedagogiikka urheiluvalmennuksessa: Näkökulmia tanssista urheilijan oheisharjoitteluna
Saarilahti, Sanni (2020)
Saarilahti, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306727
Tiivistelmä
Tanssipedagogiikka etsii ja löytää jatkuvasti uusia toimintaympäristöjä laajentuen perinteisen tanssikouluopetuksen ulkopuolelle. Tanssipedagogiikan mahdollisuudet ovat valtavat ja ulottuvat myös urheilumaailmaan.
Tämä opinnäytetyö käsittelee tanssipedagogiikan hyötyjä ja mahdollisuuksia urheiluvalmennuksessa. Opinnäytetyö esittelee, kuinka tanssipedagogiikan avulla on mahdollista tukea ja täydentää urheilijoiden harjoittelua niin fyysisellä kuin psyykkiselläkin tasolla. Opinnäytetyö vertaa urheiluvalmennusta ja tanssipedagogiikkaa etsien eroja ja yhtäläisyyksiä, joiden pohjalle ajatus tanssista urheilijan oheisharjoitteluna rakentuu. Opinnäytetyö perustuu kirjoittajan omiin kokemuksiin ja ajatuksiin tanssinopettajana, joita hän peilaa tanssipedagogiikan ja urheiluvalmennuksen kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena on rikkoa tanssi- ja urheilumaailman välisiä ennakkoluuloja. Kuilu näiden kahden maailman välillä on suuri, vaikka tanssi- ja urheilumaailmassa on paljon yhtäläisyyksiä. Yhteistyötä tekemällä niin tanssipedagogiikka kuin urheiluvalmennuskin voisivat oppia toisiltaan paljon. Dance pedagogy is in continuous search for new operational environments by expanding beyond traditional dance school teaching. The possibilities of dance pedagogy are great and they extend to the sports world.
This thesis discourses the benefits and possibilities of using dance pedagogy in sports training. It shows how dance pedagogy can support and fulfil athletes’ training on both physical and psychical levels. The thesis compares sports training's and dance pedagogy's differences and similarities, on which is built a base for using dance training as an athlete's side training. The thesis is founded on the writer’s own experiences and thoughts as a dance teacher which are reflected to literature on sports training and dance pedagogy.
The thesis aspires to break the preconceptions amongst dance and sports worlds. The gap between these two worlds is big, even though they have lots of similarities. In combining the knowledge of dance pedagogy and sports training, there is a great chance for both of them to benefit from each other.
Tämä opinnäytetyö käsittelee tanssipedagogiikan hyötyjä ja mahdollisuuksia urheiluvalmennuksessa. Opinnäytetyö esittelee, kuinka tanssipedagogiikan avulla on mahdollista tukea ja täydentää urheilijoiden harjoittelua niin fyysisellä kuin psyykkiselläkin tasolla. Opinnäytetyö vertaa urheiluvalmennusta ja tanssipedagogiikkaa etsien eroja ja yhtäläisyyksiä, joiden pohjalle ajatus tanssista urheilijan oheisharjoitteluna rakentuu. Opinnäytetyö perustuu kirjoittajan omiin kokemuksiin ja ajatuksiin tanssinopettajana, joita hän peilaa tanssipedagogiikan ja urheiluvalmennuksen kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena on rikkoa tanssi- ja urheilumaailman välisiä ennakkoluuloja. Kuilu näiden kahden maailman välillä on suuri, vaikka tanssi- ja urheilumaailmassa on paljon yhtäläisyyksiä. Yhteistyötä tekemällä niin tanssipedagogiikka kuin urheiluvalmennuskin voisivat oppia toisiltaan paljon.
This thesis discourses the benefits and possibilities of using dance pedagogy in sports training. It shows how dance pedagogy can support and fulfil athletes’ training on both physical and psychical levels. The thesis compares sports training's and dance pedagogy's differences and similarities, on which is built a base for using dance training as an athlete's side training. The thesis is founded on the writer’s own experiences and thoughts as a dance teacher which are reflected to literature on sports training and dance pedagogy.
The thesis aspires to break the preconceptions amongst dance and sports worlds. The gap between these two worlds is big, even though they have lots of similarities. In combining the knowledge of dance pedagogy and sports training, there is a great chance for both of them to benefit from each other.