Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Life Cycle Assessment and its Role in Marketing

Talja, Riitta (2011)

 
Avaa tiedosto
Talja_Riitta.pdf (825.1Kt)
Lataukset: 


Talja, Riitta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813298
Tiivistelmä
Yhä useampi on huolestunut ympäristöasioista, niin yksityiset ihmiset, kansalaisjärjestöt, valtiot kuin yrityksetkin. Pelkkä vastuunkanto ei kuitenkaan riitä, vaan se täytyy viestiä myös eteenpäin, tämä tuo lisähaastetta yrityksille. Elinkaariarviointi (LCA) on yksi tapa viestiä tätä vastuuta. Tämän opinnäytetyön aiheena onkin LCA:n käyttäminen markkinoinnissa tinkimättä LCA:n raportointivaatimuksista. Tutkimusongelmana on löytää tapa tehdä LCA:n raportointi, niin että se tukee markkinointia. Kirjallisuuskatsaus pohjautuu markkinointikonsepteihin ja LCA:n raportointistandardeihin. Empiirisen osan materiaali on kerätty haastattelemalla ja työpajojen avulla, työssä on myös käytetty hyödyksi projektin aikana tehtyjä havainnointeja. Tulokset olivat kannustavia; on olemassa selkeä tarve tämän tyyppiselle markkinointimateriaalille. LCA on suhteellisen muovailtava markkinointimateriaalina, koska se sisältää paljon faktapohjaista tietoa. Markkinointiosasto tarvitsee faktoihin perustuvaa materiaalia, etenkin kun kauppaa tehdään yritysten välillä. Paperikoneen markkinoinnissa kustannukset ovat merkittävässä osassa paperikoneen myyntiä. LCA-dataa voidaan käyttää osoittamaan energiankäytön vähenemisestä syntyviä säästöjä. Paperikoneen ympäristövaikutuksista suurin osa syntyy käytön aikana, siksi vihreän markkinoinnin ammattilaisten tulisi keskittyä koneen käyttövaiheeseen, sillä säästöpotentiaali on nimenomaan käyttövaiheessa. Markkinointimateriaalin lisäksi LCA:han pohjautuvaa tieto antaa yhtiölle etuja kilpailutilanteissa, parantaen samalla yhtiön luotettavuutta, vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä sekä asiakkaiden että osakkeenomistajien suuntaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste