Life Cycle Assessment and its Role in Marketing
Talja, Riitta (2011)
Talja, Riitta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813298
Tiivistelmä
Yhä useampi on huolestunut ympäristöasioista, niin yksityiset ihmiset, kansalaisjärjestöt, valtiot kuin yrityksetkin. Pelkkä vastuunkanto ei kuitenkaan riitä, vaan se täytyy viestiä myös eteenpäin, tämä tuo lisähaastetta yrityksille. Elinkaariarviointi (LCA) on yksi tapa viestiä tätä vastuuta. Tämän opinnäytetyön aiheena onkin LCA:n käyttäminen markkinoinnissa tinkimättä LCA:n raportointivaatimuksista. Tutkimusongelmana on löytää tapa tehdä LCA:n raportointi, niin että se tukee markkinointia. Kirjallisuuskatsaus pohjautuu markkinointikonsepteihin ja LCA:n raportointistandardeihin. Empiirisen osan materiaali on kerätty haastattelemalla ja työpajojen avulla, työssä on myös käytetty hyödyksi projektin aikana tehtyjä havainnointeja. Tulokset olivat kannustavia; on olemassa selkeä tarve tämän tyyppiselle markkinointimateriaalille. LCA on suhteellisen muovailtava markkinointimateriaalina, koska se sisältää paljon faktapohjaista tietoa. Markkinointiosasto tarvitsee faktoihin perustuvaa materiaalia, etenkin kun kauppaa tehdään yritysten välillä. Paperikoneen markkinoinnissa kustannukset ovat merkittävässä osassa paperikoneen myyntiä. LCA-dataa voidaan käyttää osoittamaan energiankäytön vähenemisestä syntyviä säästöjä. Paperikoneen ympäristövaikutuksista suurin osa syntyy käytön aikana, siksi vihreän markkinoinnin ammattilaisten tulisi keskittyä koneen käyttövaiheeseen, sillä säästöpotentiaali on nimenomaan käyttövaiheessa. Markkinointimateriaalin lisäksi LCA:han pohjautuvaa tieto antaa yhtiölle etuja kilpailutilanteissa, parantaen samalla yhtiön luotettavuutta, vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä sekä asiakkaiden että osakkeenomistajien suuntaan.