Autokorjaamon prosessien parantaminen
Metsämäki, Valtteri (2020)
Metsämäki, Valtteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306678
Tiivistelmä
Opinnäyte työssä käytiin läpi autokorjaamoyrityksen sisäisten prosessien paran-tamista. Yrityksessä tapahtuneiden muutosten takia yrittäjä halusi parantaa korjaamon prosesseja. Työssä keskityttiin työmääräyksien täyttämiseen, varastoinnin hallintaan, korjaamon laitteiden huoltoon ja toimintakäsikirjan pohjan luontiin. Tavoitteena oli parantaa näitä prosesseja, jotta laitteet pysyisivät paremmassa kunnossa ja toiminta olisi yhtenäisempää.
Opinnäytetyössä tehtiin ohjeet korjaamon laitteiden huoltoon ja työmääräyksien täyttämiseen. Näillä ohjeilla pyritään yhtenäistämään korjaamon toimintaa, jotta epäselvyydet kommunikoinnissa vähenisivät. Lisäksi varastoinnin käytäntöjä muutettiin, jotta saataisiin tehostettua varastoon jäävien osien palautusta vara-osaliikkeeseen. Yritykseen luotiin toimintakäsikirja, johon lisättiin yrityksen toimintatapoja ja ohjeistuksia erilaisiin sisäisiin prosesseihin.
Lopputulokseksi koottiin laaja ohjeistus korjaamolaitteiden huoltoa ja kunnossapitoa varten sekä huoltokirjat huoltojen seurantaa varten. Jokaiselle huoltoa vaativalle autonostimille luotiin huolto-ohjeet. Lisäksi korjaamon paineilmakompressoreille luotiin huolto-ohjeet. Työmääräyksien täyttöön tehty ohje on hyvä muistutus asentajille, miten työmääräys täytetään yhtenäisesti. Varaosasvaraston käytännön muuttaminen toivotaan otettavan hyvin käyttöön. Toimintakäsikirjan pohjan luonti oli yrityksen mielestä toimiva ratkaisu ja sen luonti onnistui hyvin. Työn päätteeksi huomattiin, että toimintakäsikirjaa olisi voinut parantaa esimerkiksi niin, että se olisi koottu kokokaan, eikä vain luotu pohjaa sille
Opinnäytetyössä tehtiin ohjeet korjaamon laitteiden huoltoon ja työmääräyksien täyttämiseen. Näillä ohjeilla pyritään yhtenäistämään korjaamon toimintaa, jotta epäselvyydet kommunikoinnissa vähenisivät. Lisäksi varastoinnin käytäntöjä muutettiin, jotta saataisiin tehostettua varastoon jäävien osien palautusta vara-osaliikkeeseen. Yritykseen luotiin toimintakäsikirja, johon lisättiin yrityksen toimintatapoja ja ohjeistuksia erilaisiin sisäisiin prosesseihin.
Lopputulokseksi koottiin laaja ohjeistus korjaamolaitteiden huoltoa ja kunnossapitoa varten sekä huoltokirjat huoltojen seurantaa varten. Jokaiselle huoltoa vaativalle autonostimille luotiin huolto-ohjeet. Lisäksi korjaamon paineilmakompressoreille luotiin huolto-ohjeet. Työmääräyksien täyttöön tehty ohje on hyvä muistutus asentajille, miten työmääräys täytetään yhtenäisesti. Varaosasvaraston käytännön muuttaminen toivotaan otettavan hyvin käyttöön. Toimintakäsikirjan pohjan luonti oli yrityksen mielestä toimiva ratkaisu ja sen luonti onnistui hyvin. Työn päätteeksi huomattiin, että toimintakäsikirjaa olisi voinut parantaa esimerkiksi niin, että se olisi koottu kokokaan, eikä vain luotu pohjaa sille