Kuinka Lapin AMK on onnistunut valmentamaan opiskelijat maanmittausalan työtehtäviin
Korhonen, Kristiina (2020)
Korhonen, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306723
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus ja samalla pääongelmana oli selvittää, kuinka hyvin Lapin ammattikorkeakoulun järjestämä maanmittaustekniikan koulutus siellä opiskelevien mielestä vastasi alan työelämän tarpeisiin. Siinä sivussa selvitettiin, kuinka tutkinto-ohjelman sisällöt ja toteutustavat vastasivat opiskelijoiden näkemyksiin ja miten opettajien näkemykset erosivat niistä, sekä miten koulutusta voitaisiin tulevaisuudessa kehittää, että se vastaisi paremmin työelämän tarpeita.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui vuosina 2015 – 2019 aloittaneet maanmittaustekniikan opiskelijat sekä tekniikan opintojaksoja opettavat opettajat. Rajaus kosketti päivä- sekä monimuoto-opiskelijoita. Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon monipuolista kokemustietoa, näkemyksiä ja mielipiteitä.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin sähköisten kyselylomakkeiden avulla helmi-maaliskuussa 2020 webropol-kyselyalustaa hyödyksi käyttäen. Lomakkeita lähetettiin yhteensä 311 henkilölle, joista vastauksia saatiin 74 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 24 %.
Tutkimuksen tulosten mukaan Lapin ammattikorkeakoulu onnistui valmentamaan opiskelijat työelämään hyväksyttävästi. Eroja opettajien ja opiskelijoiden välillä löytyi eritoten ryhmätöiden, projektien ja etätehtävien tulkinnoissa. Vastausten perusteella tulevaisuuden muutostarpeet kohdistuivat opintojaksotarjonnan muuttamiseen, opetuksen laadun parantamiseen ja käytännönläheisten opetusmenetelmien suosimiseen, jolloin edellytykset onnistuneemmalle tutkintokokonaisuudelle täyttyisivät paremmin.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui vuosina 2015 – 2019 aloittaneet maanmittaustekniikan opiskelijat sekä tekniikan opintojaksoja opettavat opettajat. Rajaus kosketti päivä- sekä monimuoto-opiskelijoita. Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon monipuolista kokemustietoa, näkemyksiä ja mielipiteitä.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin sähköisten kyselylomakkeiden avulla helmi-maaliskuussa 2020 webropol-kyselyalustaa hyödyksi käyttäen. Lomakkeita lähetettiin yhteensä 311 henkilölle, joista vastauksia saatiin 74 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 24 %.
Tutkimuksen tulosten mukaan Lapin ammattikorkeakoulu onnistui valmentamaan opiskelijat työelämään hyväksyttävästi. Eroja opettajien ja opiskelijoiden välillä löytyi eritoten ryhmätöiden, projektien ja etätehtävien tulkinnoissa. Vastausten perusteella tulevaisuuden muutostarpeet kohdistuivat opintojaksotarjonnan muuttamiseen, opetuksen laadun parantamiseen ja käytännönläheisten opetusmenetelmien suosimiseen, jolloin edellytykset onnistuneemmalle tutkintokokonaisuudelle täyttyisivät paremmin.