W31-moottorilohkon automatisoidun jäysteenpoiston menetelmäohjeet
Aho, Ossi (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306722
Tiivistelmä
Wärtsilä Finland Oy aikoo automatisoida Wärtsilä 31 -moottorilohkon (W31) jäysteenpoistoprosessin Vaasan Smart Technology Hubissa. Menetelmäohjeet on kirjoitettu tätä prosessia varten.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään jäysteenpoistoon liittyvää kirjallisuutta. Keskeisinä käsitteinä käytetään Wärtsilän jargonia (eli ammattisanastoa), jota jäysteenpoiston yhteydessä käytetään. Jargonin käyttö selkeyttää tekstin sisältöä huomattavasti. Tutkimustietoa on haettu työntekijöiden haastatteluista, moottorilohkon 3D-mallista, moottorilohkon valokuvista, käytännön jäysteenpoistosta ja kirjoittajan jäysteenpoistokokemuksista.
Suurin osa Wärtsilä 31 -moottorilohkosta voidaan jäystää automaattisesti. Opinnäytetyössä tuodaan esille jäysteenpoiston teoriaa, Wärtsilä 31 -moottorilohkon jäysteenpoiston työkalut, menetelmäohjeiden sisältö yleisellä tasolla, jäysteenpoistossa vastaan tulleita ongelmia ja pohdintaa tulevaisuuden jäysteenpoistosta. Wärtsilä Finland Oy is going to automate the deburring process of Wärtsilä 31 (W31) engine block in Smart Technology Hub located in Vaasa, Finland. Procedure instructions have been written for the deburring process.
Deburring-related literature is used as a theoretical framework of this thesis. Wärtsilä jargon is used as central definitions in this thesis as it simplifies the contents of the text. Interviews with workers, 3D model of the engine block, photographs of the engine block, practical deburring and the writer’s deburring experiences are used as research information.
Most of Wärtsilä 31 engine block can be deburred automatically. This thesis contains information about deburring theory, deburring tools used in the Wärtsilä 31 engine block deburring process, procedure instructions on a general level, problems occurred during the practical deburring process and speculations regarding the future of deburring.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään jäysteenpoistoon liittyvää kirjallisuutta. Keskeisinä käsitteinä käytetään Wärtsilän jargonia (eli ammattisanastoa), jota jäysteenpoiston yhteydessä käytetään. Jargonin käyttö selkeyttää tekstin sisältöä huomattavasti. Tutkimustietoa on haettu työntekijöiden haastatteluista, moottorilohkon 3D-mallista, moottorilohkon valokuvista, käytännön jäysteenpoistosta ja kirjoittajan jäysteenpoistokokemuksista.
Suurin osa Wärtsilä 31 -moottorilohkosta voidaan jäystää automaattisesti. Opinnäytetyössä tuodaan esille jäysteenpoiston teoriaa, Wärtsilä 31 -moottorilohkon jäysteenpoiston työkalut, menetelmäohjeiden sisältö yleisellä tasolla, jäysteenpoistossa vastaan tulleita ongelmia ja pohdintaa tulevaisuuden jäysteenpoistosta.
Deburring-related literature is used as a theoretical framework of this thesis. Wärtsilä jargon is used as central definitions in this thesis as it simplifies the contents of the text. Interviews with workers, 3D model of the engine block, photographs of the engine block, practical deburring and the writer’s deburring experiences are used as research information.
Most of Wärtsilä 31 engine block can be deburred automatically. This thesis contains information about deburring theory, deburring tools used in the Wärtsilä 31 engine block deburring process, procedure instructions on a general level, problems occurred during the practical deburring process and speculations regarding the future of deburring.