Yrityskulttuuri puhtauspalveluyrityksen kilpailuetuna
Tuppurainen, Johanna (2020)
Tuppurainen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306709
Tiivistelmä
Ymmärrys yrityskulttuurin vaikutuksista yrityksen menestykseen on lisääntynyt ja monessa yrityksessä kulttuuria on alettu johtamaan ja kehittämään tietoisesti. Yrityskulttuuri vaikuttaa työhyvinvointiin, asiakaskokemukseen sekä toiminnan taloudellisuuteen ja tehokkuuteen. Johtamisella, esimiestyöllä, työyhteisötaidoilla sekä yrityksen rakenteilla on suuri merkitys kulttuurin muodostumiselle.
Puhtauspalveluala työllisti 68920 siivoustyötä tekevää ja 5151 esimiestä vuonna 2016. Alalla toimivia yrityksiä oli vuonna 2017 yhteensä 4224. Puhtauspalvelualan yritysten menestystä mitataan yleisesti taloudellisilla mittareilla ja yrityskulttuurin merkitystä ja vaikutuksia tuloksiin ei juurikaan tunnisteta tai hyödynnetä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa ne yrityskulttuurin elementit, jotka voivat auttaa puhtauspalveluyritystä menestymään markkinoilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja systemaattista tiedonhakua. Aiempia tutkimustuloksia puhtauspalvelualalta oli niukasti saatavilla ja tutkimukseen sisällytettiin tietoa myös toimialan ulkopuolelta. Teoriaosuudessa selvitettiin yrityskulttuurin määritelmiä, tarkoitusta ja vaikutuksia, hyvän kulttuurin elementtejä sekä kulttuurin kehittämistä. Lisäksi selvitettiin johtamisen ja rakenteiden vaikutuksia yrityskulttuuriin sekä tutkittiin puhtauspalvelualan menestymisen esteitä ja mahdollisuuksia parantaa kilpailukykyään.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella tunnistettiin seitsemän menestykseen vaikuttavaa yrityskulttuurin osa-aluetta, joita olivat luottamus, arvomaailma, työntekijä- ja asiakaskokemus, johtaminen ja rakenteet, vastuullisuus ja eettisyys sekä innovointikyky. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten mukaan puhtauspalveluja tarjoavan yrityksen kannattaa rakentaa itselleen vahva kulttuuri, toimia vastuullisesti ja eettisesti, lisätä esimiesten läsnäolomahdollisuuksia automatisoimalla töitä, madaltaa organisaatiorakennetta, rakentaa yhteistyöhön kannustava palkitsemisjärjestelmä, lisätä tiimien itseohjautuvuutta ja päätöksentekomahdollisuuksia sekä osallistaa henkilöstö ja asiakkaat kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Koska yrityskulttuurilla voidaan vaikuttaa ihmisiin sekä heidän tapaansa toimia, tuovat hyvinvoiva työyhteisö, positiivinen asiakaskokemus sekä palvelujen kannattavuus kilpailuetua.
Puhtauspalveluala työllisti 68920 siivoustyötä tekevää ja 5151 esimiestä vuonna 2016. Alalla toimivia yrityksiä oli vuonna 2017 yhteensä 4224. Puhtauspalvelualan yritysten menestystä mitataan yleisesti taloudellisilla mittareilla ja yrityskulttuurin merkitystä ja vaikutuksia tuloksiin ei juurikaan tunnisteta tai hyödynnetä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa ne yrityskulttuurin elementit, jotka voivat auttaa puhtauspalveluyritystä menestymään markkinoilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja systemaattista tiedonhakua. Aiempia tutkimustuloksia puhtauspalvelualalta oli niukasti saatavilla ja tutkimukseen sisällytettiin tietoa myös toimialan ulkopuolelta. Teoriaosuudessa selvitettiin yrityskulttuurin määritelmiä, tarkoitusta ja vaikutuksia, hyvän kulttuurin elementtejä sekä kulttuurin kehittämistä. Lisäksi selvitettiin johtamisen ja rakenteiden vaikutuksia yrityskulttuuriin sekä tutkittiin puhtauspalvelualan menestymisen esteitä ja mahdollisuuksia parantaa kilpailukykyään.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella tunnistettiin seitsemän menestykseen vaikuttavaa yrityskulttuurin osa-aluetta, joita olivat luottamus, arvomaailma, työntekijä- ja asiakaskokemus, johtaminen ja rakenteet, vastuullisuus ja eettisyys sekä innovointikyky. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten mukaan puhtauspalveluja tarjoavan yrityksen kannattaa rakentaa itselleen vahva kulttuuri, toimia vastuullisesti ja eettisesti, lisätä esimiesten läsnäolomahdollisuuksia automatisoimalla töitä, madaltaa organisaatiorakennetta, rakentaa yhteistyöhön kannustava palkitsemisjärjestelmä, lisätä tiimien itseohjautuvuutta ja päätöksentekomahdollisuuksia sekä osallistaa henkilöstö ja asiakkaat kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Koska yrityskulttuurilla voidaan vaikuttaa ihmisiin sekä heidän tapaansa toimia, tuovat hyvinvoiva työyhteisö, positiivinen asiakaskokemus sekä palvelujen kannattavuus kilpailuetua.