Markkinointi Suomessa vuonna 2020 : markkinointibarometritutkimus 2020
Yli-Piipari, Mari (2020)
Yli-Piipari, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306720
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, että millaista markkinointia suomalaisissa yrityksissä aiotaan tehdä vuonna 2020. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa markkinoinnin tilasta markkinointipäättäjille Suomessa, jota he voivat hyödyntää oman markkinoinnin kehittämiseen ja saadakseen uusia ideoita markkinoinnin toteuttamiseen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinointia käsitteenä sekä markkinoinnin kanavia ja mittaamista. Teoriassa käytiin myös hieman läpi markkinoinnin historiaa Suomessa, sekä tulevaisuuden näkymiä.
Vuosittainen Markkinointibarometrikysely toteutettiin Marketing Finland ry:lle. Tutkimus toteutettiin WEB-pohjaisella kyselytyökalulla ja kohderyhmänä oli suomalaisten yritysten markkinointipäättäjät, koska he yleensä vastaavat yrityksen markkinointistrategiasta. Kysely lähetettiin valitulle kohderyhmälle 1675:een osoitteeseen sähköpostitse sekä jaettiin kerran LinkedInissa. Tutkimus oli avoinna noin 6 viikkoa ja vastauksia saatiin 120.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että markkinointi tulee digitalisoitumaan entisestään vuonna 2020 ja perinteiset markkinointikanavat, kuten lehtimainonta ja liike- ja mainoslahjat, tulevat vähenemään. Markkinointibudjetti tulee kasvamaan tai pysymään samana vuonna 2020 verraten vuoteen 2019. Markkinointi toteutetaan suurimmassa osassa kyselyyn vastanneista yrityksistä yrityksen sisällä, mutta markkinoinnissa kumppaneiden käyttö on myös yleistymässä.
Tutkimuksen lopuksi suomalaisille yrityksille markkinoinnin kehittämiseksi esitettiin, että yritykset ylläpitäisivät oman markkinointihenkilöstön osaamista koulutusten avulla, koska markkinointia halutaan pitää oman talon sisällä, mutta on tärkeää pysyä markkinoinnin muuttuvissa trendeissä mukana. Yrityksiä suositeltiin siirtymään digitaalisiin kanaviin ja tehostamaan löydettävyyttään hakukoneissa sekä aktivoitumaan sosiaalisessa mediassa, jos eivät ole sitä vielä tehneet. Yritysten olisi myös hyvä tarkastella kilpailijoidensa markkinointia ja miettiä, mitä erityistä he voisivat asiakkaille tuottaa markkinoinnin avulla, josta asiakkaat saisivat uudenlaisia kokemuksia, ei vain mainoksia.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinointia käsitteenä sekä markkinoinnin kanavia ja mittaamista. Teoriassa käytiin myös hieman läpi markkinoinnin historiaa Suomessa, sekä tulevaisuuden näkymiä.
Vuosittainen Markkinointibarometrikysely toteutettiin Marketing Finland ry:lle. Tutkimus toteutettiin WEB-pohjaisella kyselytyökalulla ja kohderyhmänä oli suomalaisten yritysten markkinointipäättäjät, koska he yleensä vastaavat yrityksen markkinointistrategiasta. Kysely lähetettiin valitulle kohderyhmälle 1675:een osoitteeseen sähköpostitse sekä jaettiin kerran LinkedInissa. Tutkimus oli avoinna noin 6 viikkoa ja vastauksia saatiin 120.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että markkinointi tulee digitalisoitumaan entisestään vuonna 2020 ja perinteiset markkinointikanavat, kuten lehtimainonta ja liike- ja mainoslahjat, tulevat vähenemään. Markkinointibudjetti tulee kasvamaan tai pysymään samana vuonna 2020 verraten vuoteen 2019. Markkinointi toteutetaan suurimmassa osassa kyselyyn vastanneista yrityksistä yrityksen sisällä, mutta markkinoinnissa kumppaneiden käyttö on myös yleistymässä.
Tutkimuksen lopuksi suomalaisille yrityksille markkinoinnin kehittämiseksi esitettiin, että yritykset ylläpitäisivät oman markkinointihenkilöstön osaamista koulutusten avulla, koska markkinointia halutaan pitää oman talon sisällä, mutta on tärkeää pysyä markkinoinnin muuttuvissa trendeissä mukana. Yrityksiä suositeltiin siirtymään digitaalisiin kanaviin ja tehostamaan löydettävyyttään hakukoneissa sekä aktivoitumaan sosiaalisessa mediassa, jos eivät ole sitä vielä tehneet. Yritysten olisi myös hyvä tarkastella kilpailijoidensa markkinointia ja miettiä, mitä erityistä he voisivat asiakkaille tuottaa markkinoinnin avulla, josta asiakkaat saisivat uudenlaisia kokemuksia, ei vain mainoksia.