Näytä suppeat kuvailutiedot

Markkinointi Suomessa vuonna 2020 : markkinointibarometritutkimus 2020

Yli-Piipari, Mari (2020)

dc.contributor.authorYli-Piipari, Mari
dc.date.accessioned2020-05-04T07:56:47Z
dc.date.available2020-05-04T07:56:47Z
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/336484
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, että millaista markkinointia suomalaisissa yrityksissä aiotaan tehdä vuonna 2020. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa markkinoinnin tilasta markkinointipäättäjille Suomessa, jota he voivat hyödyntää oman markkinoinnin kehittämiseen ja saadakseen uusia ideoita markkinoinnin toteuttamiseen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinointia käsitteenä sekä markkinoinnin kanavia ja mittaamista. Teoriassa käytiin myös hieman läpi markkinoinnin historiaa Suomessa, sekä tulevaisuuden näkymiä. Vuosittainen Markkinointibarometrikysely toteutettiin Marketing Finland ry:lle. Tutkimus toteutettiin WEB-pohjaisella kyselytyökalulla ja kohderyhmänä oli suomalaisten yritysten markkinointipäättäjät, koska he yleensä vastaavat yrityksen markkinointistrategiasta. Kysely lähetettiin valitulle kohderyhmälle 1675:een osoitteeseen sähköpostitse sekä jaettiin kerran LinkedInissa. Tutkimus oli avoinna noin 6 viikkoa ja vastauksia saatiin 120. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että markkinointi tulee digitalisoitumaan entisestään vuonna 2020 ja perinteiset markkinointikanavat, kuten lehtimainonta ja liike- ja mainoslahjat, tulevat vähenemään. Markkinointibudjetti tulee kasvamaan tai pysymään samana vuonna 2020 verraten vuoteen 2019. Markkinointi toteutetaan suurimmassa osassa kyselyyn vastanneista yrityksistä yrityksen sisällä, mutta markkinoinnissa kumppaneiden käyttö on myös yleistymässä. Tutkimuksen lopuksi suomalaisille yrityksille markkinoinnin kehittämiseksi esitettiin, että yritykset ylläpitäisivät oman markkinointihenkilöstön osaamista koulutusten avulla, koska markkinointia halutaan pitää oman talon sisällä, mutta on tärkeää pysyä markkinoinnin muuttuvissa trendeissä mukana. Yrityksiä suositeltiin siirtymään digitaalisiin kanaviin ja tehostamaan löydettävyyttään hakukoneissa sekä aktivoitumaan sosiaalisessa mediassa, jos eivät ole sitä vielä tehneet. Yritysten olisi myös hyvä tarkastella kilpailijoidensa markkinointia ja miettiä, mitä erityistä he voisivat asiakkaille tuottaa markkinoinnin avulla, josta asiakkaat saisivat uudenlaisia kokemuksia, ei vain mainoksia.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to investigate marketing strategies in Finnish companies adapt in 2020. The purpose of this research was to provide useful information about marketing in Finnish companies to marketing decision makers in Finland and how to develop their marketing with new ideas. The theoretical part looked at marketing as a concept, marketing channels and measurement. The theory also dealt some of the history of marketing in Finland and future trends. An annual Marketing Barometer survey was conducted for Marketing Finland ry. The survey was carried out with a WEB-based survey tool and the target group was marketing decision makers in Finnish companies, as they are usually responsible for the company’s marketing strategy. The questionnaire was emailed to the selected target group at the address of 1675 and once shared on LinkedIn. The survey was open for about 6 weeks and received 120 responses. The results of the study showed that marketing will be further digitalized in 2020 and traditional marketing channels, such as magazine advertising and corporate and promotional gifts, will decline. The marketing budget will increase or remain the same in 2020 compared to 2019. Most of the companies that respond to the survey will not outsource marketing, but rather the use of marketing partners is becoming more common. At the end of the research, Finnish companies are advised to maintain the expertise of their marketing staff through training to abreast with the changing trends in marketing. Companies are advised to adapt digital channels their search engines for quick discovery, and to increase their activities in social media, if they have not already done so. Companies would also like to consider competitors marketing and find out what special they could generate for their customers to give them new experiences, not just ads.en
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleMarkkinointi Suomessa vuonna 2020 : markkinointibarometritutkimus 2020-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-202004306720-
dc.subject.specializationMyynti, markkinointi ja kansainvälistyminen-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysomarkkinointi-
dc.subject.ysodigitalisaatio-
dc.subject.ysotulevaisuus-
dc.relation.contractorMarketing Finland ry-
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot