Pelinkehitys Unity-pelimoottorilla
Kara, Benjamin (2020)
Kara, Benjamin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005046917
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi Unity- pelimoottoria ja sillä tehtävää peliä.
Unity on yksi käytetyimmistä pelimoottoreista ja sen avulla voidaan kehittää pelejä tietokoneelle, konsoleille tai mobiililaitteille. Työn tarkoituksena on esitellä Unityn käyttöä ja seurata pelin kehitystä vaiheittain. Tässä opinnäytetyössä tarvitaan Unityä ja perusosaamista
C# (C Sharp) koodauskielessä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa käydään läpi pelinkehitystä yleisesti. Tässä osiossa selvennetään, mitä pelinkehitys on, mitä siihen kuuluu ja kuinka peliteollisuus on kehittynyt vuosien varrella.
Työn toisessa osiossa käydään läpi Unity- pelimoottoria yksityiskohtaisesti. Siinä kerrotaan Unityn historiasta, kehityksestä, ulkoasusta, käytettävyydestä ja sen sisältämistä komponenteista, materiaaleista ja muista objekteista.
Työn kolmas osio käsittelee itse pelinkehitysprosessia muutamilla eri esimerkkitapauksilla. Koko pelinkehitysprosessin selostaminen menisi liian monimutkaiseksi, joten valitsin mielestäni tärkeimmät osat ja kerron niistä tarkemmin.
Viimeisessä osiossa eli yhteenvedossa kerrotaan pelikehityksen haastavuudesta, mahdollisista ongelmakohdista ja omasta arviostani Unity- pelimoottorin käytöstä pelikehityksessä.
Unity on yksi käytetyimmistä pelimoottoreista ja sen avulla voidaan kehittää pelejä tietokoneelle, konsoleille tai mobiililaitteille. Työn tarkoituksena on esitellä Unityn käyttöä ja seurata pelin kehitystä vaiheittain. Tässä opinnäytetyössä tarvitaan Unityä ja perusosaamista
C# (C Sharp) koodauskielessä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa käydään läpi pelinkehitystä yleisesti. Tässä osiossa selvennetään, mitä pelinkehitys on, mitä siihen kuuluu ja kuinka peliteollisuus on kehittynyt vuosien varrella.
Työn toisessa osiossa käydään läpi Unity- pelimoottoria yksityiskohtaisesti. Siinä kerrotaan Unityn historiasta, kehityksestä, ulkoasusta, käytettävyydestä ja sen sisältämistä komponenteista, materiaaleista ja muista objekteista.
Työn kolmas osio käsittelee itse pelinkehitysprosessia muutamilla eri esimerkkitapauksilla. Koko pelinkehitysprosessin selostaminen menisi liian monimutkaiseksi, joten valitsin mielestäni tärkeimmät osat ja kerron niistä tarkemmin.
Viimeisessä osiossa eli yhteenvedossa kerrotaan pelikehityksen haastavuudesta, mahdollisista ongelmakohdista ja omasta arviostani Unity- pelimoottorin käytöstä pelikehityksessä.