Asiakkaiden kokemuksia sähköisestä terveystarkastuksesta työterveyshuollossa
Ahonen, Maarit; Hankimäki, Maarit (2020)
Lataukset:
Ahonen, Maarit
Hankimäki, Maarit
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036868
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lääkärikeskus Medics24:n asiakkaiden kokemuksia työterveyshoitajan tekemästä sähköisestä terveystarkastuksesta työterveyshuollossa. Opinnäytetyö pyrki tuottamaan tietoa, saivatko asiakkaat riittävästi elintapaneuvontaa, olivatko he tyytyväisiä saamaansa elintapaneuvontaan, minkälaista neuvontaa asiakkaat toivoivat saavansa omaan mahdolliseen elintapapulmaansa sähköisessä terveystarkastuksessa sekä minkälaista palautetta he antoivat sähköisestä terveystarkastuksesta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli lääkärikeskus Medics24, joka toimii Helsingissä ja Jyväskylässä. Aiheesta oli tärkeä kerätä tietoa, koska sähköisten palveluiden osuus työterveyshuollossa on lisääntynyt viime vuosina.
Tutkimusaineisto koostui lääkärikeskus Medics24 Omaterppa työterveyshuollon sähköiseen terveystarkastukseen 1.10-31.12.2019 välisenä aikana osallistuneista yksilöasiakkaista (n=30). E-kyselyyn vastasi sähköisen terveystarkastuksen jälkeen 22 asiakasta (n=22). Opinnäytetyömme toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin kyselyllä. Aineistonkeruun jälkeen vastaukset analysoitiin SPSS:llä. Keskeisimmät tulokset ristiintaulukoitiin ja tutkimustuloksen tieteellinen pätevyys testattiin khiin neliötestillä. Analyysin jälkeen tutkimustulokset kirjattiin sekä numeerisessa että sanallisessa muodossa. Avoin kysymys analysoitiin sisällönanalyysillä. Lähteinä käytimme uusimpia löytämiämme kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia rajaamalla haku vuosiin 2010-2020.
Tuloksista nousi esiin, että kaikki kyselyyn vastanneet kokivat saaneensa riittävästi elintapaneuvontaa ja elintapaneuvonnan sisältäneen heille tärkeitä aihealueita sähköisessä terveystarkastuksessa. Lisäksi suurin osa vastaajista koki saaneensa riittävästi neuvontaa omaan elintapapulmaansa. Kyselyn mukaan suurin osa vastaajista piti sähköistä terveystarkastusta hyvänä kokemuksena. Myös kirjallista materiaalia tarvitaan edelleen sähköisestä terveystarkastuksesta huolimatta. Vastaajista noin viidesosalla ei ollut kyselyn hetkellä elintapapulmaa. Vastausprosentti 73,0% oli hyvä, mutta vastaajajoukko (n=22) oli pieni.
Kansainvälisissä tutkimuksissa nousi keskeiseksi asiaksi työntekijöiden henkisen hyvinvoinnin tukeminen työterveyshuollossa. Jatkotutkimusaiheena voisi olla, tukeeko työterveyshuollon sähköinen terveystarkastus työntekijöiden henkistä hyvinvointia ja työssä jaksamista.
Tutkimusaineisto koostui lääkärikeskus Medics24 Omaterppa työterveyshuollon sähköiseen terveystarkastukseen 1.10-31.12.2019 välisenä aikana osallistuneista yksilöasiakkaista (n=30). E-kyselyyn vastasi sähköisen terveystarkastuksen jälkeen 22 asiakasta (n=22). Opinnäytetyömme toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin kyselyllä. Aineistonkeruun jälkeen vastaukset analysoitiin SPSS:llä. Keskeisimmät tulokset ristiintaulukoitiin ja tutkimustuloksen tieteellinen pätevyys testattiin khiin neliötestillä. Analyysin jälkeen tutkimustulokset kirjattiin sekä numeerisessa että sanallisessa muodossa. Avoin kysymys analysoitiin sisällönanalyysillä. Lähteinä käytimme uusimpia löytämiämme kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia rajaamalla haku vuosiin 2010-2020.
Tuloksista nousi esiin, että kaikki kyselyyn vastanneet kokivat saaneensa riittävästi elintapaneuvontaa ja elintapaneuvonnan sisältäneen heille tärkeitä aihealueita sähköisessä terveystarkastuksessa. Lisäksi suurin osa vastaajista koki saaneensa riittävästi neuvontaa omaan elintapapulmaansa. Kyselyn mukaan suurin osa vastaajista piti sähköistä terveystarkastusta hyvänä kokemuksena. Myös kirjallista materiaalia tarvitaan edelleen sähköisestä terveystarkastuksesta huolimatta. Vastaajista noin viidesosalla ei ollut kyselyn hetkellä elintapapulmaa. Vastausprosentti 73,0% oli hyvä, mutta vastaajajoukko (n=22) oli pieni.
Kansainvälisissä tutkimuksissa nousi keskeiseksi asiaksi työntekijöiden henkisen hyvinvoinnin tukeminen työterveyshuollossa. Jatkotutkimusaiheena voisi olla, tukeeko työterveyshuollon sähköinen terveystarkastus työntekijöiden henkistä hyvinvointia ja työssä jaksamista.