Tapahtumatuotannon palvelun tuotteistaminen : Yritystarpeiden kartoittaminen Seinäjoen alueella
Salomäki, Rebekka (2020)
Salomäki, Rebekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe ja idea syntyi sen laatijan mielenkiinnosta tulevaisuudessa järjestää yritystapahtumia Seinäjoella ja Etelä-Pohjanmaalla. Nykypäivänä maailman yhä enemmän siirtyvän digitaaliseen kenttään, ihmisten kohtaaminen tulee entistä tärkeämmäksi. Tästä syystä yritystapahtumien kysyntä kasvaa jatkuvasti.
Tässä opinnäytetyössä tuotteistettiin tapahtumatuotannon palvelu. Tuotteistaminen selkeytti palvelun ydinideaa sekä toimintamallia. Tutkimuksessa toteutettiin kysely seinäjokelaisille yrityksille sekä haastattelut siihen suostuneille yrityksille. Kyselyssä ja haastatteluissa syvennyttiin yrityksien tapahtumatuotantoon ja kartoitettiin tapahtumatuottamisen ulkoistamista alan ammattilaiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi tuotteistamiseen. Palvelu tuotteistettiin käyttäen Parantaisen lupausvaiheita. Tuotteistamista tukemaan luotiin erilaisia pal-velupaketteja, jotka selkeyttivät palvelun brändiä ja laatua.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen tutkimuksien keinoin. Kysely lähetettiin 241 seinäjokelaisille yritykselle. Kysely sisälsi yleiskysymyksiä yrityksen tapahtumatuottamisesta ja kysymyksiä tapahtumatuotannon ulkoistamisesta. Kyselyyn vastanneista kolme suostui vielä haastatteluihin, joissa syvennyttiin vielä enemmän tapahtumatuottamiseen sekä palvelun ulkoistamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin myös benchmarkkausta, jossa vertailtiin muita alan toimijoita omaan yritystoimintaan. Benchmarkkauksella etsittiin oman toiminnan kehityskohtia ja onnistumisia.
Teoreettisen ja empiirisen osioiden pohjalta kartoitettiin tapahtumatuotannon palvelun toimivuuden ja kysynnän edellytyksiä. Tuloksien pohjalta tapahtumatuotantoon erikoistuneen yrityksen kysyntä alueella on potentiaalista. Tuloksista saatiin myös arvokasta oppia oman palveluidean kehittämiseen ja onnistumiseen.
Tässä opinnäytetyössä tuotteistettiin tapahtumatuotannon palvelu. Tuotteistaminen selkeytti palvelun ydinideaa sekä toimintamallia. Tutkimuksessa toteutettiin kysely seinäjokelaisille yrityksille sekä haastattelut siihen suostuneille yrityksille. Kyselyssä ja haastatteluissa syvennyttiin yrityksien tapahtumatuotantoon ja kartoitettiin tapahtumatuottamisen ulkoistamista alan ammattilaiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi tuotteistamiseen. Palvelu tuotteistettiin käyttäen Parantaisen lupausvaiheita. Tuotteistamista tukemaan luotiin erilaisia pal-velupaketteja, jotka selkeyttivät palvelun brändiä ja laatua.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen tutkimuksien keinoin. Kysely lähetettiin 241 seinäjokelaisille yritykselle. Kysely sisälsi yleiskysymyksiä yrityksen tapahtumatuottamisesta ja kysymyksiä tapahtumatuotannon ulkoistamisesta. Kyselyyn vastanneista kolme suostui vielä haastatteluihin, joissa syvennyttiin vielä enemmän tapahtumatuottamiseen sekä palvelun ulkoistamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin myös benchmarkkausta, jossa vertailtiin muita alan toimijoita omaan yritystoimintaan. Benchmarkkauksella etsittiin oman toiminnan kehityskohtia ja onnistumisia.
Teoreettisen ja empiirisen osioiden pohjalta kartoitettiin tapahtumatuotannon palvelun toimivuuden ja kysynnän edellytyksiä. Tuloksien pohjalta tapahtumatuotantoon erikoistuneen yrityksen kysyntä alueella on potentiaalista. Tuloksista saatiin myös arvokasta oppia oman palveluidean kehittämiseen ja onnistumiseen.