dc.contributor.author | Vatanen, Tuija | |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T10:43:16Z | |
dc.date.available | 2020-05-05T10:43:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/336713 | |
dc.description.abstract | Työpaikat toimivat yhä useammalle opiskelijalle harjoittelun oppimisympäristönä. Tradenomit suorittavat taloushallinnon harjoittelut monenlaisissa yrityksissä, joissa heitä ohjaavat taloushallinnon ammattilaiset.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia harjoittelua ohjaavien näkemyksiä oppimista edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Tutkimus jaettiin kolmeen pääteemaan: ohjaajana toimiminen ja osaaminen, opiskelijan oppiminen sekä harjoittelun ohjaus. Oppimista edistävistä ja haittaavista tekijöistä lähetettiin kysely Pohjois-Savolaisissa yrityksissä työskenteleville harjoittelunohjaajille. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmistolla määrällisenä ja laadullisena tutkimuksena. Vastauksia analysoitiin opinnäytetyön teoriaosuuteen sekä aiheesta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyö koostuu teoriasta, tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä sekä pohdinnoista.
Opiskelijan oppimiseen työpaikalla vaikuttavat monet eritekijät. Ensisijaisesti siihen vaikuttavat opiskelijan motivaatio ja halu oppia työtä käytännössä sekä hyvät vuorovaikutustaidot. Työnantajien on järjestettävä ohjaajille riittävästi resursseja opiskelijoiden ohjaukseen ja mahdollisuus kehittää omaa ammattitaitoa. Tutkimustuloksista tuli esille, että ohjaajien oma ammattikorkeakoulutus edesauttoi tradenomien ohjausta.
Haittaavia tekijöitä olivat kiireinen työtahti työpaikoilla sekä ohjauksen hoitaminen muun työn ohella ilman riittäviä resursseja. Ohjaaminen koettiin myös taakaksi, jos harjoittelijalla ei ollut motivaatiota oppimiseen eikä halua hyödyntää saamaansa oppia.
Tutkimustulosten perusteella ohjaajaksi ryhtymiseen vaikutti eniten ohjaajan halu jakaa omaa asiantuntijuutta. Ohjaajat kokivat opiskelijoiden ohjauksen palkitsevana ja tekivät ohjaustyötä säännöllisesti oman työn ohella. Ohjaajat ohjasivat opiskelijoita perehdytyksen ja mentoroinnin menetelmin. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Taloushallinnon alan harjoittelua ohjaavien näkemyksiä oppimista edistävistä ja haittaavista tekijöistä | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-202005057216 | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | - |
dc.subject.yso | tradenomit | - |
dc.subject.yso | harjoittelu | - |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | - |
dc.subject.yso | oppiminen | - |
dc.subject.yso | osaaminen | - |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | - |