Ensihoidon tilannejohtamisosaaminen ja kehittämistarpeet ei-teknisten taitojen näkökulmasta
Tuohino, Tiina (2020)
Tuohino, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057227
Tiivistelmä
Ensihoidon tilannejohtamisosaaminen kriittisesti sairaan potilaan hoitotilanteessa on tärkeää sekä tiimin toiminnan että potilasturvallisen hoidon varmistamiseksi. Tilannejohtamisosaamista voidaan tarkastella ei-teknisten taitojen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ei-tekniset taidot toteutuvat Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ensihoitopalvelussa työskentelevien ensihoitolääkäreiden, ensihoidon kenttäjohtajien ja hoitotason ensihoitajien tilannejohtamisessa. Ei-teknisistä taidoista tarkastelun kohteena olivat tehtävänhallinta, tiimityöskentely, tilannetietoisuus ja päätöksenteko. Tarkoituksena oli myös saada selville, mitkä ovat ensihoidon tilannejohtamisosaamisen kehittämistarpeet sekä kartoittaa keinoja tilannejohtamisosaamisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena 7.1. 2020 – 4.2.2020 välisenä aikana. Aineistonkeruuvälineenä toimi kyselylomake, joka lähetettiin 383 henkilölle. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena. Perusjoukko piti sisällään Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ensihoidossa työskentelevän operatiivisen henkilöstön, mukaan lukien HUS akuutin ensihoitolääkärit. Kokonaisvastausprosentiksi muodostui 19,0 % (n=73). Tulosten perusteella voidaan todeta ei-teknisten taitojen toteutuvan ensihoidon tilannejohtamisessa hyvin. Ensihoitolääkärin tilannejohtamisessa ei-teknisten taidot toteutuivat kokonaisuutena parhaiten. Ei-teknisten taitojen yksittäisten osa-alueiden toteutuminen vaihteli eri ammattiryhmien välillä. Päätöksenteko toteutui parhaiten, kun puolestaan tilannetietoisuuden osa-alueissa oli vastaajien arvioinneissa eniten vaihtelua. Tilannejohtamisosaamisen arvioitiin olevan riippuvainen henkilön koulutustaustasta ja työkokemuksesta. Vastaajat toivat esille useita tilannejohtamisosaamisen kehittämistarpeita. Lisäksi tilannejohtamiskoulutusta toivottiin enemmän ja johtamiskäytänteisiin ehdotettiin yhtenäisempiä toimintamalleja. Erityisesti simulaatio-opetus koettiin tehokkaana keinona kehittää tilannejohtamisosaamista.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä tutkimuskohteen ulkopuolelle, vaikka tulokset osoittautuivat samankaltaisiksi kuin aikaisemmissa suomalaisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa. Tuloksia voidaan hyödyntää ensihoidon tilannejohtamisosaamisen kehittämisessä Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ensihoitopalvelussa.
Jatkotutkimusehdotuksena on toteuttaa samantyyppinen tutkimus koko Suomen alueella. Lisäksi tulee kehittää nimenomaan ensihoitoon itsessään soveltuva ei-teknisten taitojen arviointityökalu. Näin tilannejohtamisosaamisesta saataisiin kattava ja vertailukelpoinen kokonaiskuva, joka mahdollistaa toiminnan kehittämisen valtakunnallisella tasolla.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena 7.1. 2020 – 4.2.2020 välisenä aikana. Aineistonkeruuvälineenä toimi kyselylomake, joka lähetettiin 383 henkilölle. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena. Perusjoukko piti sisällään Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ensihoidossa työskentelevän operatiivisen henkilöstön, mukaan lukien HUS akuutin ensihoitolääkärit. Kokonaisvastausprosentiksi muodostui 19,0 % (n=73). Tulosten perusteella voidaan todeta ei-teknisten taitojen toteutuvan ensihoidon tilannejohtamisessa hyvin. Ensihoitolääkärin tilannejohtamisessa ei-teknisten taidot toteutuivat kokonaisuutena parhaiten. Ei-teknisten taitojen yksittäisten osa-alueiden toteutuminen vaihteli eri ammattiryhmien välillä. Päätöksenteko toteutui parhaiten, kun puolestaan tilannetietoisuuden osa-alueissa oli vastaajien arvioinneissa eniten vaihtelua. Tilannejohtamisosaamisen arvioitiin olevan riippuvainen henkilön koulutustaustasta ja työkokemuksesta. Vastaajat toivat esille useita tilannejohtamisosaamisen kehittämistarpeita. Lisäksi tilannejohtamiskoulutusta toivottiin enemmän ja johtamiskäytänteisiin ehdotettiin yhtenäisempiä toimintamalleja. Erityisesti simulaatio-opetus koettiin tehokkaana keinona kehittää tilannejohtamisosaamista.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä tutkimuskohteen ulkopuolelle, vaikka tulokset osoittautuivat samankaltaisiksi kuin aikaisemmissa suomalaisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa. Tuloksia voidaan hyödyntää ensihoidon tilannejohtamisosaamisen kehittämisessä Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ensihoitopalvelussa.
Jatkotutkimusehdotuksena on toteuttaa samantyyppinen tutkimus koko Suomen alueella. Lisäksi tulee kehittää nimenomaan ensihoitoon itsessään soveltuva ei-teknisten taitojen arviointityökalu. Näin tilannejohtamisosaamisesta saataisiin kattava ja vertailukelpoinen kokonaiskuva, joka mahdollistaa toiminnan kehittämisen valtakunnallisella tasolla.