Globaalien megatrendien merkitys lentoyhtiöiden kilpailukeinoissa
Kangas, Matias (2020)
Kangas, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057244
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia tulevaisuuden globaaleja megatrendejä sekä niiden suhdetta kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja ilmailualalla toimivien case-yritysten kilpailukeinoihin. Työn pääasiallisena tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat ilmailualaan eniten vaikuttavat megatrendit, miten ne vaikuttavat lentomatkustajien ostokäyttäytymiseen ja millä keinoin työn case-yritykset pystyvät säilyttämään kilpailukykynsä tulevaisuudessa trendit huomioiden.
Insinöörityön teoriaosuudessa käsiteltiin Porterin kilpailustrategiamalleihin, markkinoinnin kilpailukeinoihin, liiketoimintamalleihin sekä kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja brändiin liittyvää teoreettista tietoa. Työn empiirisessä osuudessa tunnistettiin keskeisimmät mega- ja kuluttajatrendit, jonka jälkeen kerätty informaatio analysoitiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Analyysin avulla muodostettiin kehitysehdotukset case-yrityksille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Teoreettinen aineisto kerättiin teoriakirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Empiirinen aineisto puolestaan kerättiin yhdestä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, Finnairin toimintaympäristöanalyysistä sekä IATA:n ja Skyscannerin tekemistä aikaisemmista tutkimuksista. Työn case-yrityksiin liittyvä tieto kerättiin yritysten verkkosivuilta ja vuosikertomuksista.
Tuloksista voidaan päätellä, että megatrendien muodostamilla kuluttajatrendeillä on keskeinen vaikutus lentoyhtiön kilpailukykyyn, vaikka osalla trendeistä on suurempi vaikutus kuin toisilla. Kilpailun painottuminen lentoliikenteessä yhä enemmän hinnalle ja lentolippujen hintojen tasoittuminen eri lentoyhtiöiden välillä korostavat tulevaisuudessa matkustajien asiakaskokemuksen ja palvelun merkitystä etenkin halpalentoyhtiöiden kilpailukeinoissa. Perinteisten verkostolentoyhtiöiden kilpailukeinoissa tulee korostumaan aasialaisten matkustajien huomioiminen elintason noustessa Aasiassa.
Insinöörityön teoriaosuudessa käsiteltiin Porterin kilpailustrategiamalleihin, markkinoinnin kilpailukeinoihin, liiketoimintamalleihin sekä kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja brändiin liittyvää teoreettista tietoa. Työn empiirisessä osuudessa tunnistettiin keskeisimmät mega- ja kuluttajatrendit, jonka jälkeen kerätty informaatio analysoitiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Analyysin avulla muodostettiin kehitysehdotukset case-yrityksille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Teoreettinen aineisto kerättiin teoriakirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Empiirinen aineisto puolestaan kerättiin yhdestä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, Finnairin toimintaympäristöanalyysistä sekä IATA:n ja Skyscannerin tekemistä aikaisemmista tutkimuksista. Työn case-yrityksiin liittyvä tieto kerättiin yritysten verkkosivuilta ja vuosikertomuksista.
Tuloksista voidaan päätellä, että megatrendien muodostamilla kuluttajatrendeillä on keskeinen vaikutus lentoyhtiön kilpailukykyyn, vaikka osalla trendeistä on suurempi vaikutus kuin toisilla. Kilpailun painottuminen lentoliikenteessä yhä enemmän hinnalle ja lentolippujen hintojen tasoittuminen eri lentoyhtiöiden välillä korostavat tulevaisuudessa matkustajien asiakaskokemuksen ja palvelun merkitystä etenkin halpalentoyhtiöiden kilpailukeinoissa. Perinteisten verkostolentoyhtiöiden kilpailukeinoissa tulee korostumaan aasialaisten matkustajien huomioiminen elintason noustessa Aasiassa.