Drag-hahmon henkilöbrändin kirkastaminen Instagramissa
Kemppi, Taneli (2020)
Kemppi, Taneli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö kertoo drag-hahmon henkilöbrändin kirkastamisesta Instagram-sovelluksen sisällä. Työssä keskitytään nimenomaan visuaaliseen brändäykseen ja miten aiheeseen liittyvää teoriaa voi hyödyntää omissa julkaisuissaan. Bränditeorian lisäksi tuon lukijalle lisää tietoa myös dragin visuaalisesta taiteesta ja sen merkityksestä muihin visuaalisiin aloihin.
Työn tavoitteena on esitellä erilaisia keinoja oman henkilöbrändin selkeyttämiseen ja neuvoa mistä aloittaa jo olemassa olevan henkilöbrändin kartoitus. Työssä käydään läpi brändiin liittyvää teoriaa ja verrataan yrityksille suunnattuja ohjeita myös yksittäishenkilön brändäykseen. Opinnäytetyö myös ohjeistaa, miten omaa henkilöbrändiä voi kartoittaa ja kehittää paremmaksi Instagramissa.
Opinnäytetyössä keskitytään nimenomaan sosiaalisessa mediassa näkyvään brändiin ja painotetaan sen tärkeyttä. Toiminnallinen osani keskittyy vain Instagramin tarjoamiin mahdollisuuksiin brändäyksen suhteen ja käytän esimerkkinä oman drag-hahmoni Instagram- sivua. Käytän kehittämistutkimuksen menetelmiä oman hahmon henkilöbrändin kehittämiseen.
Oman äänen ainutlaatuisuus nostetaan esille tärkeänä piirteenä henkilöbrändiä luodessa. Toiminnallisen osan pääasiallinen tavoite oli kirkastaa henkilöbrändi omaa tarkoitusta varten, jotta drag-hahmolla on selkeä brändisuunnitelma tulevaisuuden julkaisuja varten. Muita varsinaisia hyötyjä brändin kehittämisestä työssä ei ehditty tutkimaan, koska henkilöbrändin kirkastaminen on prosessi, jossa voi kestää pitkään.
Työn tavoitteena on esitellä erilaisia keinoja oman henkilöbrändin selkeyttämiseen ja neuvoa mistä aloittaa jo olemassa olevan henkilöbrändin kartoitus. Työssä käydään läpi brändiin liittyvää teoriaa ja verrataan yrityksille suunnattuja ohjeita myös yksittäishenkilön brändäykseen. Opinnäytetyö myös ohjeistaa, miten omaa henkilöbrändiä voi kartoittaa ja kehittää paremmaksi Instagramissa.
Opinnäytetyössä keskitytään nimenomaan sosiaalisessa mediassa näkyvään brändiin ja painotetaan sen tärkeyttä. Toiminnallinen osani keskittyy vain Instagramin tarjoamiin mahdollisuuksiin brändäyksen suhteen ja käytän esimerkkinä oman drag-hahmoni Instagram- sivua. Käytän kehittämistutkimuksen menetelmiä oman hahmon henkilöbrändin kehittämiseen.
Oman äänen ainutlaatuisuus nostetaan esille tärkeänä piirteenä henkilöbrändiä luodessa. Toiminnallisen osan pääasiallinen tavoite oli kirkastaa henkilöbrändi omaa tarkoitusta varten, jotta drag-hahmolla on selkeä brändisuunnitelma tulevaisuuden julkaisuja varten. Muita varsinaisia hyötyjä brändin kehittämisestä työssä ei ehditty tutkimaan, koska henkilöbrändin kirkastaminen on prosessi, jossa voi kestää pitkään.