Löydä oma voimavarasi - ADHD ja fysioterapia
Mäkinen, Taneli; Pellikka, Mira; Volz, Katja (2020)
Mäkinen, Taneli
Pellikka, Mira
Volz, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057293
Tiivistelmä
Attention-deficit hyperactivity disorderia eli aktiivisuus- ja tarkkaavuushäiriötä (ADHD) esiintyy noin 4–10 prosentilla väestöstä. Kyseessä on keskushermoston kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö, jonka vaikutukset näkyvät tarkkaavuuden säätelyn vaikeuksina, impulsiivisuutena, ylivilkkautena, kognitiivisten toimintojen haasteina sekä myös fyysisen toimintakyvyn ongelmina.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda fysioterapeuteille tietopaketti ADHD:sta painottaen voimavaralähtöisyyttä. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty myös muun tyyppisiä lähteitä. Opinnäytetyössä on haluttu tuoda ADHD esille positiivisessa valossa korostaen häiriön hyviä ominaisuuksia ja vahvuuksia. Työssä on nostettu esille fysioterapian näkökulmasta tärkeitä ADHD-henkilölle tyypillisiä haasteita sekä tarkasteltu lyhyesti niitä menetelmiä, joita fysioterapiassa on tällä hetkellä mahdollisuus hyödyntää ADHD-asiakkaan kuntoutuksessa. Lähestymistapoina Suomessa käytetään muun muassa Bobathia ja Affolteria. Aitoa näkökulmaa ADHD:n liittyvästä fysioterapiasta saatiin yksittäisen haastattelun avulla. Haastattelu tehtiin ADHD -lasten ja -nuorten kanssa työskennelleelle fysioterapeutille.
Opinnäytetyön tiedonkeruun perusteella fysioterapian mahdollisuuksia ADHD:n kuntoutukseen liittyen ei vielä täydessä mittakaavassa hyödynnetä Suomessa ja Käypä hoito -suosituksissa fysioterapian tarjoamat mahdollisuudet melkein sivuutetaan. Tietopaketti antaa avaimet ADHD:n maailmaan, sillä tämä on myös kaikkea muuta kuin “villi pieni poika”. ADHD-oireinen saattaa olla myös haaveileva, omissa maailmoissaan oleva, säheltävä, hajamielinen aikuinen henkilö. Opinnäytetyössä painotetaan, kuinka tärkeää on kiinnittää huomio jo varhaislapsuudessa ADHD:n tuomiin haasteisiin. Näin epäonnistumisen ja negatiivisuuden kierre saadaan käännettyä voimavaraksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda fysioterapeuteille tietopaketti ADHD:sta painottaen voimavaralähtöisyyttä. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty myös muun tyyppisiä lähteitä. Opinnäytetyössä on haluttu tuoda ADHD esille positiivisessa valossa korostaen häiriön hyviä ominaisuuksia ja vahvuuksia. Työssä on nostettu esille fysioterapian näkökulmasta tärkeitä ADHD-henkilölle tyypillisiä haasteita sekä tarkasteltu lyhyesti niitä menetelmiä, joita fysioterapiassa on tällä hetkellä mahdollisuus hyödyntää ADHD-asiakkaan kuntoutuksessa. Lähestymistapoina Suomessa käytetään muun muassa Bobathia ja Affolteria. Aitoa näkökulmaa ADHD:n liittyvästä fysioterapiasta saatiin yksittäisen haastattelun avulla. Haastattelu tehtiin ADHD -lasten ja -nuorten kanssa työskennelleelle fysioterapeutille.
Opinnäytetyön tiedonkeruun perusteella fysioterapian mahdollisuuksia ADHD:n kuntoutukseen liittyen ei vielä täydessä mittakaavassa hyödynnetä Suomessa ja Käypä hoito -suosituksissa fysioterapian tarjoamat mahdollisuudet melkein sivuutetaan. Tietopaketti antaa avaimet ADHD:n maailmaan, sillä tämä on myös kaikkea muuta kuin “villi pieni poika”. ADHD-oireinen saattaa olla myös haaveileva, omissa maailmoissaan oleva, säheltävä, hajamielinen aikuinen henkilö. Opinnäytetyössä painotetaan, kuinka tärkeää on kiinnittää huomio jo varhaislapsuudessa ADHD:n tuomiin haasteisiin. Näin epäonnistumisen ja negatiivisuuden kierre saadaan käännettyä voimavaraksi.