Tietopalvelun käytön kehittäminen päällystystöissä
Ala-Honkola, Atte (2020)
Ala-Honkola, Atte
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057320
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin YIT Teollisuus Oy:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kehityskohteita tietopalvelun käytössä, jotta sitä pystyttäisiin hyödyntämään paremmin. Opinnäytetyössä keskityttiin YIT:n Vaasan alueyksikköön, mutta sen havaintoja ja tuloksia voidaan soveltaa käytettäväksi muissa
yrityksen alueyksiköissä. Tietopalvelun käyttö yrityksessä on aiemmin ollut satunnaista, eikä kaikkia tietopalvelun toimintoja ole hyödynnetty.
Yrityksen sisällä tieto liikkuu monta eri kanavaa pitkin. Tietopalvelun käytön kehittämisellä voidaan vähentää viestintäkanavien ja järjestelmien määrää sekä
keskittää viestintää yhteen kanavaan, eli tässä tapauksessa tietopalveluun. Työssä on käytetty aineistona alan julkaisuja, normeja ja yrityksen sisäisiä ohjeita. Lisäksi työtä varten on haastateltu yrityksen henkilöstöä eri alueyksiköistä, joilla kaikilla on erilaisia käyttökokemuksia tietopalvelusta.
Työn tuloksena esitetään selvitetyt kehityskohteet ja käytännöt, joilla havaittuja kehityskohteita voidaan kehittää. Työn tuloksena selvisi, että työkohteiden
laatuvaatimuksia tulee lisätä tietopalveluun mahdollisimman tarkasti. Tietopalvelun
päivittämisen aktiivisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota kauden aikana. Paikkaustöitä teettäviä tilaajia tulee pyrkiä saamaan mukaan tietopalvelun käyttöön. Paljon paikkaustöitä teettävien tilaajien kanssa tulee kokeilla töiden laskuttamista tietopalvelun pohjalta. Pohjatyöntekijöiden raportointi on parasta toteuttaa Rimbula-järjestelmää käyttäen eikä tietopalvelun kautta. This thesis was made as an assignment for YIT Teollisuus Oy. The purpose of the thesis was to investigate development areas in the use of an information service so it can be better utilized. This thesis was made for the needs of Vaasa Regional Unit, but the observations and results can also be applied to other regional units as well.
Information is moving across many different channels inside the company. By developing the use of the information service, it is possible to reduce the number of communication channels in the systems and concentrate communications on one channel, in this case the information service. The material used in this thesis are publications, instructions and documents in the field. In addition, company staff from different regional units and different users in the information service have been interviewed.
As a result of the thesis, the observed development targets are presented. Some of the practices have been used in the past in the other company`s regional units. Different information services and applications are constantly gaining ground in asphalt paving industry and further research is needed.
yrityksen alueyksiköissä. Tietopalvelun käyttö yrityksessä on aiemmin ollut satunnaista, eikä kaikkia tietopalvelun toimintoja ole hyödynnetty.
Yrityksen sisällä tieto liikkuu monta eri kanavaa pitkin. Tietopalvelun käytön kehittämisellä voidaan vähentää viestintäkanavien ja järjestelmien määrää sekä
keskittää viestintää yhteen kanavaan, eli tässä tapauksessa tietopalveluun. Työssä on käytetty aineistona alan julkaisuja, normeja ja yrityksen sisäisiä ohjeita. Lisäksi työtä varten on haastateltu yrityksen henkilöstöä eri alueyksiköistä, joilla kaikilla on erilaisia käyttökokemuksia tietopalvelusta.
Työn tuloksena esitetään selvitetyt kehityskohteet ja käytännöt, joilla havaittuja kehityskohteita voidaan kehittää. Työn tuloksena selvisi, että työkohteiden
laatuvaatimuksia tulee lisätä tietopalveluun mahdollisimman tarkasti. Tietopalvelun
päivittämisen aktiivisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota kauden aikana. Paikkaustöitä teettäviä tilaajia tulee pyrkiä saamaan mukaan tietopalvelun käyttöön. Paljon paikkaustöitä teettävien tilaajien kanssa tulee kokeilla töiden laskuttamista tietopalvelun pohjalta. Pohjatyöntekijöiden raportointi on parasta toteuttaa Rimbula-järjestelmää käyttäen eikä tietopalvelun kautta.
Information is moving across many different channels inside the company. By developing the use of the information service, it is possible to reduce the number of communication channels in the systems and concentrate communications on one channel, in this case the information service. The material used in this thesis are publications, instructions and documents in the field. In addition, company staff from different regional units and different users in the information service have been interviewed.
As a result of the thesis, the observed development targets are presented. Some of the practices have been used in the past in the other company`s regional units. Different information services and applications are constantly gaining ground in asphalt paving industry and further research is needed.