Pukusuunnittelu ja puvustuksen toteutus Ruumis-näytelmään
Hänninen, Riikka (2020)
Hänninen, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067460
Tiivistelmä
Tässä projektimuotoisessa opinnäytetyössä on suunniteltu ja toteutettu puvustuskonsepti Kuopion Ylioppilasteatterin produktioon ja Miska Räsäsen tekstiin nimeltä Ruumis.
Työssä on hyödynnetty Gillette J. Michaelin Suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia (2008), sekä M. Uotilan teoriaa Pukeutumiskuvasta (1994.). Näiden teorioiden lisäksi projektissa hyödynnetään erilaisia opittuja design-menetelmiä.
Puvustuksen valmistamista on sponsoroinut Savonia Ammattikorkeakoulu. Puvustuksen valmistaminen kuitenkin jää tässä opinnäytetyössä konseptin tasolle, sillä koronaviruspandemia keskeytti Kuopion Ylioppilasteatterin toiminnan keväällä 2020. Produktion esittäminen ja harjoittelukausi siirrettiin syksylle 2020.
Taustatyön pohjalta valmistettiin näytelmän puvustus, sekä esityskuvat, jotka esitellään tässä opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä käydään myös läpi koko suunnitteluprosessi, ja peilataan sitä esitteltyihin teorioihin. In this project-based thesis a consept of costume design was designed and developed for Kuopio Student Theatre, and Miska Räsänen’s play called ”Ruumis” (”Corpse”).
The thesis uses Gillette J. Michael’s theory of a design process (2008) and M. Uotila’s theory of a dressing image (1994). In addition, some design methods which have been learnt during studies have been used.
Savonia University of Applied Sciences has sponsored the costume making in this project. However the costume making remain at consept level, because the COVID-19 pandemic stopped all the activity of Kuopio Student Theatre in spring 2020. The show and practice term of the production had been deferred to autumn 2020.
The play’s costume design was developed by backround research. Presentation images were made, which will be introduced in this thesis. This thesis also goes through the whole design process and mirrors it to all the presented theories.
Työssä on hyödynnetty Gillette J. Michaelin Suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia (2008), sekä M. Uotilan teoriaa Pukeutumiskuvasta (1994.). Näiden teorioiden lisäksi projektissa hyödynnetään erilaisia opittuja design-menetelmiä.
Puvustuksen valmistamista on sponsoroinut Savonia Ammattikorkeakoulu. Puvustuksen valmistaminen kuitenkin jää tässä opinnäytetyössä konseptin tasolle, sillä koronaviruspandemia keskeytti Kuopion Ylioppilasteatterin toiminnan keväällä 2020. Produktion esittäminen ja harjoittelukausi siirrettiin syksylle 2020.
Taustatyön pohjalta valmistettiin näytelmän puvustus, sekä esityskuvat, jotka esitellään tässä opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä käydään myös läpi koko suunnitteluprosessi, ja peilataan sitä esitteltyihin teorioihin.
The thesis uses Gillette J. Michael’s theory of a design process (2008) and M. Uotila’s theory of a dressing image (1994). In addition, some design methods which have been learnt during studies have been used.
Savonia University of Applied Sciences has sponsored the costume making in this project. However the costume making remain at consept level, because the COVID-19 pandemic stopped all the activity of Kuopio Student Theatre in spring 2020. The show and practice term of the production had been deferred to autumn 2020.
The play’s costume design was developed by backround research. Presentation images were made, which will be introduced in this thesis. This thesis also goes through the whole design process and mirrors it to all the presented theories.