Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Muskariopeksi Kaliforniaan : Oppijalähtöisen musiikkileikkikoulun vieminen toiseen kulttuuriin erilaisten odotusten keskelle

Tammi, Riia (2020)

 
Avaa tiedosto
Tammi_Riia.pdf (1.071Mt)
Lataukset: 


Tammi, Riia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067397
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia, miten oppijalähtöistä varhaisiän musiikkikasvatusta voitaisiin viedä alueelle, jossa sitä ei vielä ole laajemmalla tasolla. Työni rajautui tarkastelemaan sitä, miten suomalainen oppijalähtöinen varhaisiän musiikkikasvatus voisi toteutua Kaliforniassa kunnioittaen alueen lainsäädäntöä, opetussuunnitelmia ja tapakulttuuria. Tavoitteena oli selvittää, voisiko suomalainen musiikkileikkikoulu olla sellaisenaan toteutettavissa myös Kaliforniassa vai pitäisikö joitakin osa-alueita muokata kohteeseen sopivammiksi.

Työn aihe syntyi Kaliforniassa keskustellessani taide- ja musiikkikoulu Thrive Arts Academyn rehtorin kanssa suomalaisesta musiikkileikkikoulusta. Hän kysyi, olisinko kiinnostunut valmistumiseni jälkeen työskentelemään heidän musiikkikoulussaan ja tuomaan musiikkikouluun suomalaisen muskarin.

Opinnäytetyö perustuu kirjallisiin lähteisiin sekä pohdintaan omista kokemuksistani. Työn tietoperustassa käsiteltiin suomalaisen varhaisiän musiikkikasvatuksen oppijalähtöisyyttä, sitä tukevia työtapoja ja pedagogin monia rooleja. Lisäksi tarkasteltiin Suomen ja Kalifornian opetussuunnitelmia ja pätevyysvaatimuksia. Työssä käsiteltiin myös näiden alueiden kulttuurieroja ja opettajaan kohdistuvia odotuksia. Kulttuurierojen pohdinta perustui omiin kokemuksiini Suomessa ja Kaliforniassa.

Oppijalähtöisen muskarin vieminen Kaliforniaan voisi olla mahdollista, sillä vaatimukset opetuksen sisältöä koskien ovat Kaliforniassa melko löyhiä. Oppijalähtöisyyden toteutuminen on pitkälti kiinni pedagogista. Pedagogin tulisi tukea muskarissa jokaisen yksilön kehitystä ja oppimista. Tämän kaiken tulisi tapahtua lapselle ominaisella tavalla leikin ja kokonaisvaltaisuuden kautta musiikillisia työtapoja käyttäen. Pedagogin olisi otettava oppijat huomioon jo toimintaa suunnitellessaan ja markkinoitava toimintaa tavalla, jolla musiikkikoulu ja asiakkaat ymmärtäisivät muskarin ja oppijalähtöisyyden merkitystä. Lisäksi olisi tärkeää, että lapset pääsisivät osalliseksi omaan kulttuuriinsa kuuluvista lauluista, juhlista, saduista ja soittimistosta omalla kielellään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste