Oppiva koulumuotoiluprosessi
Tschokkinen, Johanna (2020)
Tschokkinen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067502
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyritään löytämään vastauksia siihen, millainen on onnistunut koulumuotoiluprosessi, ja mitkä ominaisuudet ja elementit auttavat onnistumaan koulumuotoiluprosessissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään palvelumuotoilun prosessiin, uudenlaisen ja oivaltavan oppimisen teorioihin, oppimisympäristöjen muutokseen ja niiden suunnitteluun liittyvään teoriaan.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen case-tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valittiin oppimisympäristöjen toiminnalliseen muutokseen osallistuneita henkilöitä.
Koulumuotoilun ydin on yhteisessä oppimisprosessissa. Se on oppimista, omaksumista, avoimuutta ja yhteistyötä. Koulumuotoiluprosessissa nousee esiin kuusi kriittistä menestystekijää: koordinaattori, dokumentaatio, testaus ja palaute, jatkuvuus, sosiaalinen vuorovaikutus ja tasavertaisuus.
Prosessioppimisessa ei keskitytä itse lopputulokseen, vaan keskitytään luomaan onnistunut prosessi. Onnistunut prosessi tuottaa erinomaisen lopputuloksen. Muotoilun prosessi ja työkalut painottavat vahvoja sosiaalisia taitoja, empatiaa käyttäjiä kohtaan, luovuutta ja visuaalista ajattelua. Nämä tekijät mahdollistavat jatkuvan oppimisen prosessin aikana ja sen jälkeen.
Tulevaisuuden koulumuotoilun tulee huomioida muuttuvat tilanteet, kaikkien osallisten tietovarannot ja viimeisimmät pedagogiset ja teknologiset ratkaisut. Näin on mahdollista tukea elinikäistä ja elämänlaajuista oppimista, ja rakentaa koko yhteisöä palvelevia oppimisympäristöjä.
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä WSP Finland Oy:n kiinteistökehitys- ja hankintayksikön kanssa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on muotoilla yritykselle koulumuotoiluprosessi, joka voidaan konseptoida erilaisiksi hyödynnettäviksi työkaluiksi ja markkinointimateriaaleiksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään palvelumuotoilun prosessiin, uudenlaisen ja oivaltavan oppimisen teorioihin, oppimisympäristöjen muutokseen ja niiden suunnitteluun liittyvään teoriaan.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen case-tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valittiin oppimisympäristöjen toiminnalliseen muutokseen osallistuneita henkilöitä.
Koulumuotoilun ydin on yhteisessä oppimisprosessissa. Se on oppimista, omaksumista, avoimuutta ja yhteistyötä. Koulumuotoiluprosessissa nousee esiin kuusi kriittistä menestystekijää: koordinaattori, dokumentaatio, testaus ja palaute, jatkuvuus, sosiaalinen vuorovaikutus ja tasavertaisuus.
Prosessioppimisessa ei keskitytä itse lopputulokseen, vaan keskitytään luomaan onnistunut prosessi. Onnistunut prosessi tuottaa erinomaisen lopputuloksen. Muotoilun prosessi ja työkalut painottavat vahvoja sosiaalisia taitoja, empatiaa käyttäjiä kohtaan, luovuutta ja visuaalista ajattelua. Nämä tekijät mahdollistavat jatkuvan oppimisen prosessin aikana ja sen jälkeen.
Tulevaisuuden koulumuotoilun tulee huomioida muuttuvat tilanteet, kaikkien osallisten tietovarannot ja viimeisimmät pedagogiset ja teknologiset ratkaisut. Näin on mahdollista tukea elinikäistä ja elämänlaajuista oppimista, ja rakentaa koko yhteisöä palvelevia oppimisympäristöjä.
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä WSP Finland Oy:n kiinteistökehitys- ja hankintayksikön kanssa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on muotoilla yritykselle koulumuotoiluprosessi, joka voidaan konseptoida erilaisiksi hyödynnettäviksi työkaluiksi ja markkinointimateriaaleiksi.